close

Cannes åpner i dag

Asiatisk film dominerer i Cannes.

Av 12. mai 2010

Fra hotelrommet i rue du Chateauneuf hører jeg lyden av boring og veiarbeid. Stillaser står fortsatt oppe rundt palasset, mens morgenfugler henter akkrediteringen sin for å gjøre seg klar til dager spekket med film. Selv om Robin Hood åpner festivalprogrammet, og derfor nok en gang setter fokus på amerikanske storproduksjoner med stjerner i hovedrollene, er det asiatiske filmer som preger konkurranseprogrammet i årets Cannes.

Film fra Sør gleder seg over å se navn som Abbas Kiarostami (Smaken av Kirsebær), Lee Chang-dong (Oasis), Wang Xiaoshuai (Shanghai Dreams), Apichatpong Weerasethakul (Tropical Malady), og Takeshi Kitano (Zatoichi) i programmet.

Film er ofte best sånn. Usett - full av lovnad. Rød løper og gallakjoler. Men det får vente. Film fra Sør kler seg sjelden opp for å se film. Vi går dagen i møte i små lukkede kinoer der filmkvaliteten varierer fra dvd-visninger til nye dcp-kopier. Dette er Markedet. Filmvisninger der salgsagenter kjøper plass til sine filmer - som ikke er en del av festivalens offisielle program, men som er grunnen til at hele verden reiser til Cannes. I Markedet møtes bransjen over korte samtaler, utveksler ord om filmer som selges til filmbyrå og lokale salgsagenter. Festivaler som ønsker å vise de nyeste filmene må stille seg bakerst i køen inntil selger vet om det finnes en kjøper for det skandinaviske markedet.

Film fra Sør er på vei til et møte nå. Vi skal treffe en av våre viktigste kontakter innen iransk film; Katayoon fra Sheherazad Media International. Vi møttes i Berlin også, der vi fikk noen DVDer med filmer de har tilgjengelig. Nå er disse sett, og vi skal bli enige om dette er noe Film fra Sør skal vise i høst.