close

Opp ned på formler

Carlos Reygadas fra Mexico City gikk fra jussen til filmen. Med sin særegne stil regnes han i dag som en av de viktigste regissørene i mexicansk film. Møt ham i dybdeintervju på Cinemateket tirsdag 13. oktober kl. 19:00!

Av 13. okt 2009

– Det er vanskelig å definere Carlos Reygadas og putte ham i en bås, begynner filmprodusent og regissør Arild Støfring ved Zoomin.

Støfring er produsent for årets Masterclass på Film fra Sør, som er et konsept festivalen arrangerer hvert år i samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI). Tidligere har Film fra Sør hatt workshops med blant annet filmregissør Abbas Kiarostami, filmfotograf Mark Lee Ping-bing og i fjor med filmskaperen Raoul Peck.

 

Denne gangen er det Carlos Reygadas sin tur, og i tre dager fra tirsdag 13. til torsdag 15. oktober vil den mexicanske prisbelønte regissøren stimulere og inspirere 15 representanter fra norsk filmbransje i en lukket masterclass.

– Han er ikke en tradisjonell filmnerd som utdannet seg i 20-årene på filmskole og ble sterkt preget av en filmtradisjon. Han begynte å lage film etter å ha studert juss og arkitektur, utdyper Støfring.

I tidligere intervjuer har Reygadas selv fortalt at han siden tenårene likte film og å gå på kino. Men det skulle gå flere år før han begynte å sysle med tanken på selv å lage film. Etter å ha jobbet som jurist i Brüssel i en periode, følte han at det ikke var nok. Han leste bøker av Jack London og drømte om å leve tidlig på 1900-tallet. Behovet for å gjøre noe mer i livet enn å jobbe som jurist vokste, og han følte en sterk dragning mot filmens verden.

I Belgia lagde han sin første kortfilm, Maxhumain, det første året etter at han sluttet som jurist. Etter hvert startet han arbeidet med å regissere spillefilmen Japón, som ble hans filmdebút i 2002. Den psykologiske filmen om menneskelig tilstand fikk stor oppmerksomhet i Cannes, der den ble programmert i sideserien Director’s Fortnight.

 

Det sies om Reygadas at historien er underprioritert i filmene hans, men det er ikke Støfring nødvendigvis enig i.

– Det kommer helt an på hvordan man ser filmene hans. De er helt klart ikke handlingsdrevet og kan karakteriseres som slow movies, så på den måten er kanskje ikke historien for det meste handligsdrivende i filmene hans. Det er oftere karakterene som er sentrale. Deres personlige konflikter formidler historiene, og vi får innblikk i menneskeskjebner med et universelt budskap, sier Støfring.

Han forteller videre at Reygadas bruker gode karakterer i filmene sine, og at han gjerne fyller rollene med ukjente skuespillere eller amatører.

– De gode karakterene gjør filmene autentiske, som vi for eksempel kan se i begge hans siste filmer Gudenes kamp og Stille lys.

 

Støfring mener Reygadas filmer både er preget av europeisk og latinamerikansk filmtradisjon.

– Selve historiene finner sted i den latinamerikanske verden. Samtidig synes jeg det er et europeisk lynne over dem. For eksempel merker jeg det i filmen Stille lys. Den handler om et lite hollandsk religiøst samfunn i Mexico, men kunne godt ha vært laget i Europa. Jeg vil si at filmen er veldig universell.

– Er religion et viktig tema i filmene hans?

– Nå har jeg ikke sett debútfilmen hans Japón, så den kan jeg ikke uttale meg om. Den vises først i Norge nå på Film fra Sør. Men i Gudenes kamp hviler blikket ofte på et Jesus-bilde i ekteparets soverom i filmen, så det er et element i filmen. I Stille lys foregår historien i et religiøst samfunn, så der er religionen helt klart en viktig ramme for historien. Men jeg ville ikke kalle filmene hans veldig religiøse, men karakterene hans er ofte troene ja – som en del av deres kulturelle bakgrunn.

 

Opp ned
Støfring mener Reygadas åpner øyene våre for sterke historier, som i utgangspunktet ikke virker som de er det.

– Det gjør han ved å snu opp ned på formler. Han trekker fram små historier og presenterer dem i en tolkning som gir dem slagkraft. Kulturminister Trond Giske snakker om at norsk film må få mer priser, men han setter ikke fokus på hva det er vi bør fortelle og hvordan? Å få fram filmskapere er ikke det samme som å få fram skiløpere, påpeker Støfring.

– Er du selv inspirert av Reygadas?

– Spør meg etter at vi har vært gjennom Masterclass om en ukes tid, utbryter Støfring.

 

Men han kan foreløpig si at han har stor respekt for den prisbelønte filmskaperen fra Mexico.

– Da jeg så Stille lys, føltes det nesten ikke som en film. Det var som å se noe helt annet, og det virket nærmest som et slags manifest. I åpningssekvensen hører vi bare atmosfæriske lyder til svimlende himmelbilder, og det er som å være i en slags overnaturlig setting – som at han vil bevisstgjøre tilskueren om at – ja, du ser en film, men det er også veldig virkelig det du ser!

Alle de tre filmene til Reyagadas, Japón, Gudenes kamp og Stille lys, vises under årets Film fra Sør. Dessuten vises hele kortfilmproduksjonen hans på Cinemateket tirsdag 13. oktober, hvor regissøren selv vil presentere produksjonen i form av et eksklusivt dybdeintervju.

Produsenten og regissøren Støfring, gleder seg til workshop med Reygadas, og spesielt fordi mexikaneren har med seg en kortfilm han jobber med for tiden.

– Arbeidstittelen på kortfilmen er Mexico my Kingdom, og med den som utgangspunkt skal han gi oss et innblikk i hvordan han jobber.

Og Støfring synes det er gøy at en spillefilmregissør som er så bevisst på uttrykk, tar seg tid til å lage kortfilm også.

– Carlos Reygadas har en helt særegen stil, og han viser at det går an å være sterk nok i troen på å gjøre hva du vil som filmskaper. Det blir som den peruanske filmen Faustas perler som åpnet Film fra Sør. Filmen forteller en enkel skjebnehistorie fra et område i verden få kjenner til i Sør-Amerika, men filmen snakker likevel veldig direkte til deg som tilskuer her i den vestlige verden. Den får deg til å tenke på hvem du er og hvor du er. Det gjør Reygadas også på sin spesielle måte uten at det virker manipulerende, konkluderer Arild Støfring.

 

 

Ikke gå glipp av:

Som eneste festival i verden har Film fra Sør gleden av å presentere Carlos Reygadas kortfilmproduksjon på Cinemateket i Oslo.

Filmene er svært sjeldent vist og vil i denne anledningen bli presentert av Carlos Reygadas selv, i forkant av et eksklusivt dybdeintervju med regissøren.

Cinemateket – Tancred: Tirsdag 13. oktober 19:00