close

SØRFOND på CPH:DOX

Årets største europeiske mønstringen av dokumentarfilm CPH:DOX er inn i sine siste dager og vi var selvfølgelig tilstede. SØRFONDs utsendte Lasse Skagen deltok på co-produksjons- og finansieringsforumet CPH:FORUM, og det norske fondet sto høyt oppe på listene for produksjoner fra utviklingsland. Den kongolesiske regissøren Djo Munga pitchet prosjektet A Norwegian Crime in Kongo var ett av flere prosjekter som ønsker støtte fra det norske produksjonsfondet.

Av 17. nov 2014

Et av Europas største samlingssteder for dokumentarfilm CPH:DOX er inn i sine siste dager, og kan melde om formidable besøkstall og en medieoppmerksomhet det er vanskelig å overgå. Snowden-dokumentaren Citizenfour, av amerikanske Laura Poitras, er kanskje en av de mest omtalte under festivalen, men utvalget ellers av spennende dokumentarfilmer er overveldende.

Finansierings og co-produksjons forumet CPH:FORUM er en sentral del av markedsaktivitetene under festivalen. Her har man samlet filmskapere, produsenter, fond, TV-aktører, og andre organisasjoner med interesse for produksjon og visning av dokumentarfilm - til å dele felles erfaringer, knytte nettverk og finne finansiering av nye prosjekter. Forumet har på en utmerket måte vært moderert av The Good Pitch, som er en del av engelske Britdocs – en spennende internasjonal fasilitator for interessen for dokumentarfilm i Europa.

Høydepunktet under forumdagene var pitchedagen, som ble arrangert i Det Runde Tårn i storbymetropolen. Her var det satt opp et stort antall bord, der en rekke regissører og produsenter kunne pitche sine dokumentarprosjekter for diverse interessenter. Først og fremst for å utforske finansieringsmuligheter for filmene. SØRFOND var attraktivt for aktuelle produksjoner fra utviklingsland, og en lang liste med prosjekter var lagt inn i Skagens dagsplan.

Høydepunktet var uten tvil prosjektet til den kongolesiske regissøren Djo Munga. Han er en tidligere kjenning av Film fra Sør og deltok på festivalen med den friske sjangerfilmen Viva Riva! i 2012. Nå er han aktuell med en dokumentar om Moland og French-saken. Historien fortelles fra kongolesernes perspektiv og det settes spørsmålstegn til bakgrunnen til hvorfor de to var i Kongo, hva som skjedde da taxisjåføren ble drept, hvorfor norske myndigheter har satt inn så mange ressurser på Moland og French og sist men ikke minst hvordan sorgen og tapet har preget kvinnen som satt igjen uten sin mann. Det blir spennende å følge Mungas realisering av filmprosjektet.

Kora, med indiske Umesh Kulkarni (Valu, Deool) som regissør og danske Mahdi Fleifel (A World Not Ours) som co-produsent, var et annet prosjekt med spennende prospekter. Tibet er hovedtema i filmen, og det politiske bakteppet er Kinas jerngrep på befolkningen, som bl.a. har ført til at så mange som 1500 munker har satt fyr på seg selv de siste årene. Sett gjennom øynene til vennene Dhargey og Dorje, opplever vi de kritiske valgene de må ta - enten gjennom å bli og la seg undertvinge, eller å reise i eksil.

On Screen Off Record, med regi av Rami Farah og Lyana Saleh er en dokumentar som tar utgangspunkt i fem venner som opplever starten på, og utviklingen av, borgerkrigen i Syria. Opptakene starter mens protestene er fredelige og fortsetter gjennom utviklingen til militær konflikt. To av vennene dør i perioden frem til i dag. Det finnes mange klipp fra krigen på internett, men denne historien fortelles gjennom en hovedkarakter som gir en analyse og en forklaring på konflikten som man sjeldent har sett tidligere. En veldig spennende og vanskelig produksjon, som fortjener mye støtte.

Dokumentar-sjangeren er i vinden som aldri før, og spesielt den aktivistiske delen av den med mål om å forandre verden og forandre deg.

Les mer om vinnerene på årets CPH:DOX her