close

Kammerpiken åpner Film fra Sør-festivalen

6. oktober klokken 18.00 sparker vi i gang 11 dagers filmfestival med en visuell fest av en sørkoreansk thriller signert stjerneskuddet Park Chan-wook - anerkjent som en av verdens mest talentfulle nålevende regissører. Etterpå inviterer vi til åpningsfest på MESH.

 

Av 9. sep 2016

Årets festival spiller på seks i flere betydninger av ordet. Vi starter den 26. utgaven av festivalen torsdag 6. oktober klokka seks (på ettermiddagen) med KAMMERPIKEN, som blir hyllet for sin frigjørende portrettering av kvinnelig seksualitet og sin skildring av kjærligheten og dens mørke bakside: hevn. Kulturbyråd i Oslo, Rina Mariann Hansen, vil foreta den offisielle åpningen. 

Tid: torsdag 6. oktober kl. 18.00
Sted: Klingenberg kino
Billetter i salg fra 16. september
Anbefalt aldersgrense: 15 år

OM FILMEN

Årets åpningsfilm er en mesterlig sørkoreansk thriller om hevn og kjærlighet som blir hyllet for sin frigjørende portrettering av kvinnelig seksualitet. Kammerpiken er basert på Sarah Waters roman «Fingersmith», en feministisk spenningsroman om lommetyver som tar knekken på overklassen. Mens bokens handling finner sted i Victorianske England, har den internasjonale stjerneregissøren Park Chan-wook satt filmatiseringen til 1930-tallets japansk-okkuperte Korea.

Filmen åpner med at den falske greven Fujiwara ansetter den unge lommetyven Sook-he til å være kammerpike for adelskvinnen Hideku. Planen er at Sook-he skal få Hideku til å gifte seg med Fujiwara, slik at han kan stjele hennes store formue og dele den med Sook-he. Alt går etter planen, helt til Sook-he selv innleder et forhold til Hideku, istedenfor å få henne interessert i Fujiwara. Herfra går filmen i et forrykende tempo! Gjennom filmens tre akter, fortalt fra de tre hovedpersonenes synsvinkel, rulles det opp gamle intriger mens nye plottvister åpenbares rundt hvert hjørne. Kvinnelig seksualitet er den sentrale drivkraften i handlingen, i tråd med forfatterens originale visjon for boken. Men hvis en film som Fifty Shades of Grey var et eksempel på hvor lite frigjørende eksplisitte seksuelle skildringer kan være på film, representerer Kammerpiken det motsatte.

Dette er også Park Chan-Wooks mest tilgjengelige film så langt. Volden og grøssen fra regissørens tidligere filmer er byttet ut med kjærlighet og sitrende spenning. Det hjelper også at Kammerpiken er en visuell fest og slår de fleste kostymedrama hva gjelder utsøkt produksjonsdesign og pittoreske landskapsbilder. Med andre ord, Kammerpiken en nytelse av en film som du ikke vil gå glipp av! Filmen er kjøpt inn til kinodistribusjon av Arthaus, og kommer på ordinær kino april 2017. 

PARK CHAN-WOOK er anerkjent som en av verdens mest talentfulle nålevende regissører. Han har regissert en lang rekke filmer, hvorav Stoker og Oldboy (som han vant Grand Prix for i Cannes) kanskje er de mest kjente. Tematisk er hevn ofte en sentral drivkraft i mange av hans karakterer, inkludert Kammerpiken.

ÅPNINGSFEST 


Foto: Johnny Vaet Nordskog

Etter film er det duket for fest! Vi fyller opp bakgården på MESH med sørfilmentusiaster og danser oss inn i elleve dager fullspekket med film. Følg strømmen fra Klingenberg til MESH i Tordenskioldsgate 3. Aldersgrense 18 år

 DJ Einar Idsøe Eidsvåg sørger for den rette stemningen for kvelden, og har lovet oss grenseløs musikk fra hele verden. Einar arbeider til daglig i Music Norway og har tidligere jobbet for BLÅ og Oslo World Music Festival. Stikkord for kvelden er funk, hip- hop, musikk som gir, krever og ikke minst som får deg til å ville bevege deg!

Arrangementet er gratis, men ta vare på kinobilletten din – den fungerer som inngangsbillett til festen. Arrangementet er i samarbeid med Koreas ambassade i Norge.

 

KRITIKERNE OM FILMEN 

Park Chan-wook's Korean interpretation of Sarah Waters' "Fingersmith" is clever, heady and sensually lavish to a fault.” (Maggie Lee, Variety)

Expectations are fully met in Park Chan-wook’s exquisitely filmed The Handmaiden (Agassi), an amusingly kinky erotic thriller and love story that brims with delicious surprises, making its two-and-a-half hours fly by.” (Deborah Young, The Hollywood Reporter)

“The combination of playful humour, highly photogenic sex, exemplary costume design and an undertone of baroque cruelty makes this a title with strong commercial potential.” (Wendy Ide, Screen Daily)

The acclaimed Korean film-maker’s latest is an erotic thriller that prioritises female sexuality, and exquisite set design, to intoxicating effect.” (Benjamin Lee, The Guardian)

Andre slipp fra årets program: 
Norgespremiere på Liberation Day av Morten Traavik. 

 Kjøp ditt festivalpass på nett og spar litt tid. KJØPES HER