close

Cannes 2017

Tre av Film fra Sørs trofaste festivalansatte tok turen til Cannes for å lete i et myriander av filmer og møte bransjefolk fra hele verden. Her er deres inntrykk av årets festival. 

Av 20. jun 2017

LASSE SKAGEN, KUNSTNERISK LEDER
- Cannes 2017 var dessverre et noe labert år, selv om det var noen få godbiter. Tradisjonelt henter vi minst 25% av programmet til Film fra Sør-festivalen derfra, men denne gangen ble det ikke like mye. Heldigvis ligger festivalen vår en måned senere i år, fra 9-19.november. Det betyr at vi kan få med oss god film fra solide festivaler som Locarno, Venezia, San Sebastian og til og med Toronto.

Når det er sagt er Cannes en betydningsfull møteplass. Høydepunktet i år var et spennende møte med Stockholm Filmfestival. De ligger samtidig som oss i år, og vi er allerede blitt enige om å dele på gjester. Det kan gi større muligheter for oss til å få spennende regissører til festivalen, noe vi selvsagt er veldig glade for. 

20170519_105423 kopi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EIVIND GRØTTELAND, PROGRAM- OG PRINTKOORDINATOR 
- For min del dreier Cannes seg om møter og nettverk. Det finnes ingen annen festival som samler så mange salgsagenter, distributører, produsenter og andre bransjefolk. Cannes er en stor bransjemesse for filmfestivaler og distributører, og en solid filmfestival - et viktig møtested for Film fra Sør. Her kommer alle de store selskapene som vi jobber med år etter år, sammen med et uendelig stort antall små selskaper. Selv om det meste av kommunikasjonen gjennom året går via e-post, er det utrolig fint å kunne treffe noen av dem ansikt til ansikt, - og det er med på å bygge tillit. Møtene foregår på alt fra store takterrasser på noen av byens bedre hoteller, til fortauskanten langs Croisetten. Festivalen kan føles litt overveldene for førstegangsreisende, men til tross for alle folkene som er tilstede i byen de få dagene festivalen varer, er det en utrolig behagelig og rolig steming. 

- Personlig fikk jeg bare sett tre filmer i år, og høydepunktet var ikke en Sør-film, men dokumentaren 120 Beats Per Minute. Det var fint å se den Sørfond-støttede Beauty and the Dogs i et av hovedprogrammene på verdens største og viktigste filmfestival. Sørfond har hatt flere produksjoner med på festivalen, og det er alltid like stort å se filmene bli tatt ut til den.

20170519_121021 kopi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PER EIRIK, PROSJEKTLEDER SKOLE OG SØRFOND
- Et av høydepunktene for meg personlig var den Sørfond-støttede filmen, La Familia, som ble vist i Semaine de La Critique. Dette er en film som på forhånd hadde gått under radaren på de fleste, men som gjorde sterkt inntrykk på publikum og høstet gode kritikker fra anmeldere. 

Det er en imponerende debutfilm av regissør Gustavo Rondón Córdovas, en filmskaper jeg allerede gleder meg til å se mer av i fremtiden. Filmen handler om en far og en sønn som blir tvunget på flukt fra den voldelige hverdagen i Venezuelas hovedstad, Caracas. Knallsterke skuespiller-prestasjoner fanger spenningen mellom en far og sønn som knapt er på talefot, men som må finne en vei ut av krisen og ordne forholdet seg i mellom. 
 
Noen skuffelser? 
 
- På grunn av mye møter med Sørfond har jeg hatt mindre tid til å se film enn tidligere år. Om jeg likevel skal prøve å bedømme festivalens filmprogram som helhet opplevde jeg det som noe svakere i år enn tidligere. Jeg ble særlig skuffet over Hong Sang-soos The Day After, en film jeg hadde høye forventninger til og som jeg hadde gledet meg til å se. I stedet fikk jeg en kjedelig affære på halvannen time.
 
Kan du fortelle litt om arbeidet med Sørfond under festivalen?  
 
- I løpet av de 12 dagene som Cannes-festivalen varer, er det ikke bare masse filmvisninger som står på programmet, - den franske rivieraen rigges også om til verdens største møteplass for de som jobber med film. Cannes er et veldig viktig møtested for vårt arbeid med Sørfond. Her møter jeg samarbeidspartnere fra ulike andre filmfond, festivaler og filmmarkeder som vi samarbeider med. Jeg hadde en rekke møter med utenlandske filmskapere og produsenter som planlegger å søke støtte fra fondet. Det er utrolig gøy å se utviklingen Sørfond har gjennomgått, kampen om finansiering til filmprosjekter har blitt tøffere, og vi ser at Sørfond er blitt en stadig viktigere finansieringskilde for å få frem de viktige filmfortellingene fra land i sør. At Sørfond også har gjort en god jobb med å velge viktige og gode prosjekter de siste årene, blir tydelig når en ser at Sørfond-støttede filmer som venezuelanske La Familia og tunisiske Beauty and the Dogs blir valgt ut til å vises her i Cannes, verdens mest prestisjetunge filmfestival.
 
20170521_132441 kopi