Årsrapport 2016

Snarvei til: Film fra Sør | Arabiske Filmdager | Sørfond | Den kulturelle skolesekken | FN-film fra sør | Den kulturelle spaserstokken | Filmpoolen | Vega Scene | Andre arrangementer

graf2016

Stiftelsen Film fra Sør satte atter en gang publikumsrekord i 2016. Hele 61 264 besøkte stiftelsens aktiviteter igjennom året.

Stiftelsen Film fra Sør har i 2016 gjennomført to filmfestivaler, 15 visninger for pensjonister, 110 visninger for skoler, 11 førpremierer og spesialvisninger, vært med på å kjøpe inn tre filmer fra Sør for kinodistribusjon, markedsført Sørfond på 11 internasjonale filmfestivaler verden rundt, samt bidratt med innslag på Øyakino, Oslo Kulturnatt og Elvelangs.

Vårt formål er å presentere kvalitetsfilm og filmskapere fra Asia, Afrika og Latin-Amerika for et lokalt, nasjonalt og internasjonalt publikum. Gjennom filmvisninger og debatt skal vi nyansere bildet av land i sør, og gi nordmenn i alle aldre økt forståelse av verden rundt dem. Vi skal være et viktig møtested for filmskapere fra sør og nord, skape et engasjement for filmkultur og bidra til et større mangfold på kino.

Film fra Sør-festivalen

Den 26. utgaven av Film fra Sør festivalen ble arrangert 6. - 16. oktober 2016.

Årets festivalprofil laget av Eiliv Gunleiksrud, Saatchi & Saatchi Norway

Besøk og Visninger

Besøkstall: 23520
Omfang: 82 filmer fra 33 land
Antall visninger: 247 visninger
Beleggsprosent: 53 % (53 % på Nordisk Film Kino og 49 % på Cinemateket)
Utsolgte visninger: 69
Visningssteder: Vika kino, Klingenberg Kino, Saga Kino og Cinemateket.

Spesialvisninger på Vippa, i Grønland kirke, Sandvika Kino og Kolben kino

Kulturbyråd Rina Mariann Hansen åpner den 26. Film fra Sør-festivalen før visningen av årets åpningsfilm Kammerpiken på Klingenberg kino. Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Årets gjester

Amat Escalante i samtale med Karstein Meinich fra Montages. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Regiportrettene har de siste årene gitt festivalen filmregissører, som figurerer på toppen av den internasjonale filmscenen. I år var den japanske filmkunstneren Hirokazu Koreeda den mest celebre; en regissør som siden 1995 har fått sine filmer inn konkurranseprogrammene til verdens mest prestisjefylte festivaler. I Oslo mottok han festivalens hovedpris Sølvspeilet, for sin film After the Storm. Andre i denne sentrale seksjonen telte filmnotabiliteter som Mahamat Saleh-Haroun (Tsjad), som for øvrig mottok festivalens ærespris, meksikanske Amat Escalante (Den fremmede) og brasilianeren Gabriel Mascaro (Neon Bull). I samarbeid med filmvitere fra nettstedet Montages, ble det holdt spennende regissørsamtaler med alle gjestene på Filmens Hus.

Av øvrige gjester kan nevnes Priscilla Anany (Ghana), Mina Keshavarz (Iran), Vitaly Manskiy (Russland) og Mohammad Ali Naqvi (Pakistan). Den italienske regissøren Gianfranco Rosi besøkte også festivalen med sin meget omdiskuterte og sterke dokumentarfilm Havet brenner.

Prisvinnere

Hirokazu Koreeda mottar Sølvspeilet for beste film under festivalens prissermoni. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Sølvspeilet:

ETTER STORMEN
Hirokazu Koreeda, Japan, 2016

Hederlig omtale:

A DRAGON ARRIVES
Mani Haghighi, Iran, 2016

ENDLESS POETRY
Alejandro Jodorowsky, Chile, 2016

Dok:Sør

HAVET BRENNER
Gianfranco Rosi, Italia/Frankrike, 2016

Hederlig omtale:

SONITA
Rokhsareh Ghaemmaghami, Iran/Tyskland/Sveits, 2015

Publikumsprisen

MIN NABO TOTORO (relansering)
Hayao Miyazaki, Japan, 1988 (Filmen relanseres på kino i 2016).

Sølvspeilet ærespris

Mahamat Saleh Haroun

Les juryenes begrunnelser HER.

Det Kritiske Rom

Besøkstall: 925
Antall visninger: 5
Beleggsprosent: 82 %

Årets utgave av debattforumet Det Kritiske Rom så en rekordstor publikumsoppslutning, med hele 925 gjester fordelt på 5 arrangementer. Programmet bød på engasjerende filmer, spennende internasjonale gjester og dagsaktuelle problemstillinger. Filmene Among the Believers og A Girl in the River, satte søkelys på ekstremisme og æreskultur i Pakistan. Dokumentaren Hissein Habré: A Chadian Tragedy ga oss innblikk i den historiske rettsaken mot Hissein Habré, den tidligere diktatoren i Tsjad, ofte omtalt som Afrikas Pinochet. Med Havet brenner inviterte vi til åpen debatt om hvordan Europa best kan møte flyktningkrisen i Middelhavet, mens dokumentaren The Music of Strangers tok publikum med på en storslagen musikalsk reise, samt en diskusjon om musikk og sensur, om kunstnerisk frihet og om musikkens frigjørende kraft. Et variert og svært spennende program, skal vi tro tilbakemeldingene fra vårt publikum.

Den prisbelønnede regissøren Gianfranco Rosi med et engasjerende innlegg i forbindelse med debatten rundt hans film Havet brenner.

logorekke-DKR

Spesialvisninger

Horror på Havna: Det fremmede

Vi bygget vår helt egen kino i skur 40 på Vippetangen. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Publikum: 375
Beleggsprosent: 100%

Det var en helt spesiell sanseopplevelse da Film fra Sør-festivalen inviterte til premieren av Amat Escalantes Det fremmede. For å fremheve filmens dunkle stemning bygget Film fra Sør opp en kino på Vippa – et skur på Vippetangen. Arrangementet ble utsolgt og var en stor suksess, og Natt & Dag omtalte det som det beste filmarrangementet i 2016.

På filmmenyen sto Det fremmede, som vant Sølvløven for beste regi ved filmfestivalen i Venezia. Filmen er støttet av Sørfond og co-produsert av Mer Film. Regissør Amat Escalante gjestet visningen sammen med klipper og produsent Fernanda de la Peza Vignau. De møtte Truls Foss fra filmnettstedet Montages til samtale etter visningen.

Kvelden ble avsluttet med støykonsert med MoE - bandet til Guro Moe, som har laget filmmusikken til Det fremmede, samt flere av Escalantes tidligere produksjoner. Bandet serverte påståelig rock fra deres nyeste plate som, på samme måte som filmens regissør, utfordrer sjangerbegrepet, tar tak i tilskueren og nekter å slippe taket.

Filmens meksikanske opphav ble understreket med serving av taco og andre smakebiter fra foodtrucken 4 Gringos. Horror på havna var virkelig en kveld for alle sanser, og ikke minst for hele følelsesregistret.

FFS2016_logoer_detfremmede

The Music of Strangers: Musikkens universelle kraft

Minikonsert med syriske Kinan Azmeh. I bakgrunnen sees bildet av flyktningleiren Zaatari på grensen til Syria, en leir som huser over 80 000 flyktninger. Foto: Claire Yns.

Publikum: 210

I samarbeid med SPACE - Syrian Peace Action Centre - rigget Film fra Sør-festivalen opp filmlerretet i Grønland kirke og inviterte til en sjelfull og unik opplevelse med filmvisning av dokumentaren The Music of Strangers, minikonsert med den syriske klarinett-virtuosen Kinan Azmeh og debatt om musikkens som brobygger og universell kraft.

Filmen tok oss med på en musikalsk reise med The Silk Road Ensemble, ledet av den verdenskjente cellisten Yo-Yo Ma. Ensemblet er et forsøk på å bygge broer på tvers av kulturer, fostre dialog og vise musikkens frigjørende kraft. Filmen om dem er en storslagen audiovisuell skildring av musikken som et felles språk mellom mennesker. Flere av ensemblets medlemmer har flyktet fra sine hjemland for å kunne utøve musikken de brenner for.

Dette er også tilfelle for ensemblets eminente klarinettist, syriske Kinan Azmeh, som spilte en minikonsert som rørte publikum til tårer. Etterpå inviterte vi Azmeh sammen med Abazar Hamid, som har asyl som fribymusiker i Harstad, til en samtale om musikkens frigjørende kraft. Samtalen ble ledet av Jan Lothe Eriksen fra SafeMUSE.

FFS2016_logoer_musicofstrangers

Barnas Sørfilm

Visninger: 12

Besøkstall: 673
Beleggsprosent: 47 %

I Barnas Sørfilm setter vi barna i fokus, og tilrettelegger for filmvisninger og andre aktiviteter som passer for denne viktige gruppen. Det er alltid en utfordring å finne filmer som egner seg godt for de aller minste, da barnefilmer fra Sør uhyre sjelden når norske kinoer, og man får da utfordringen med at man enten må tekste eller dubbe filmene; noe som er kostbart for de budsjettene som vi disponerer. Likevel ble det fin oppslutning om årets program, og vi klarte å skape en spennende møteplass for ungene som tok turen til Filmens Hus med sine foreldre.

Den nydelige fortellingen om det fillipinske gatebarnet Blanka og hennes vennskap til en blind gatemusikant (Blanka, Fillipinenene) rørte mange barn under festivalen, og med den ni år gamle Aligermaa og hennes store kjærlighet til hester, forflyttet vi oss til de naturskjønne mongolske stepper (Aligermaas eventyr, Mongolia). I forbindelse med at den kjente japanske animasjonsfilmen Min nabo Totoro skulle opp på norske kinoer igjen, så kompletterte denne filmen, sammen med en av de andre store Ghibli-klassikerne Ponyo på klippen ved havet, årets filmprogram for de minste. På Filmens Hus arrangerte vi forøvrig både animasjonsverksted for de minste og en egen lekedag, i samarbeid med Oslo Barnemuseum, der de minste fikk sjansen til å utfolde seg på en pop-up lekeplass.

Mangapolis

Visninger: 24
Besøkstall: 1402
Beleggsprosent: 34 %

Mangapolis Epicon er Film fra Sør-festivalens feiring av japansk populærkultur, og trakk med sin tredje utgave nok engang et godt og entusiastisk publikum til Filmens Hus. Med visning av animé, animasjonsverksted og ulike typer av stands, både med spillutviklere, ansiktsmalere med mer, var vi svært godt fornøyd med oppslutningen rundt arrangementet. Ikke minst var det spennende å høre den engelske animékjenneren Rayna Denison, fra University of East Anglia (UK), forelese om animéens historie, fra den spede starten på begynnelsen av århundret.

Animékongen Hosoda Mamorus (Wolf Children) nyeste film The Boy and the Beast var uten tvil filmprogrammets høydepunkt. Filmen har tatt det japanske publikum med storm, og den japanske interessen for animé er større enn noen gang. Vi benyttet også anledningen til å feire den andre store kometen i japansk animé, Makoto Shinkai, med gratisvisninger av to av hans forrige filmer; 5 Seconds og Garden of Words. Av øvrige titler kan vi nevne den koreanske nykommeren The Satellite Girl and Milk Cow (Hyeong-yoon Jang), men også sterke japanske titler som The Animatrix (Mahiro Maeda m.fl), Harmony (Takashi Nakamura) og Ghost in the Shell: the new movie (Kazuya Nomura, Kazuchika KISE).

mangapolis2016-logoer

Sogra Soltani innleder visningen av Sonita for en full sal på Kolben kino.

Film fra Sør-festivalen i Akershus

Besøkstall: 104
Antall visninger: 2 festivalvisninger
Sted: Kolben kino og Sandvika kino

Støttegiver: Akershus Fylkeskommune

Profilen i Akershus er filmer med bred appell som likevel skiller seg ut fra det generelle filmtilbudet i Akershus. Visningene er gratis for publikum. I Sandvika bød vi en førpremiere på det tunisiske dramaet Hedi, nominert til Gullbjørnen og vinner av prisen for beste debutfilm i Berlin. På Kolben inviterte vi til visning av den iranske dokumentaren Sonita, som en del av familiearrangementet Internasjonalt torg. Filmen handler om 15 år gamle Sonita som drømmer om å slå igjennom som kvinnelig rapper i Teheran, samtidig som familien planlegger å gifte henne bort. Afghanske Sogra Soltani fra historiefortellingsprosjektet Upolert innledet filmen med en personlig fortelling om tvangsekteskap for en fullstappet kinosal.

HOVEDPARTNERE OG HOVEDSPONSORER

FFS_logorekke2017-hovedpartnere_hovedsponsorer

STØTTEGIVERE

FFS_logorekke2017-stottegivere

PARTNERE OG SPONSORER

FFS_logorekke2017-partnerspons

Arabiske filmdager

Festivalprofil AFD 2016 laget av Eiliv Gunleiksrund ved Saatchi Norway

Den sjette utgaven av Arabiske filmdager ble arrangert 14. – 17. april 2016. Årets program var det største i festivalens historie, med totalt 22 filmer. For sjette år på rad var festivalen en suksess, med en solid publikumsøkning på mer enn 20 prosent fra 3663 i 2015 til 4482 i 2016.

Arabiske filmdager er Norges eneste filmfestival utelukkende dedikert til filmer fra og om den arabiske verden. Festivalen er en viktig møteplass hvor folk med bakgrunn fra den arabiske verden kan få kulturopplevelser fra egne regioner, og nordmenn kan få økt interesse og forståelse for hvordan disse samfunnene fungerer og hvilken virkelighet flyktningene vi mottar i dag kommer fra. Årets festival hadde et særlig fokus på flukt og migrasjon, i tillegg til kjønn og likestilling i Midtøsten. Flere av filmene ble brukt som utgangspunkt for samtaler og debatter om disse og andre aktuelle temaer i regionen, med norske og internasjonale gjester.

Publikum på åpningen av Arabiske filmdager torsdag 14. oktober på Vika kino. Fotograf: Mona Lindseth

Besøk og visninger

Besøkstall: 4482
Omfang: 22 filmer fra 12 land, 5 regissørsamtaler, 7 panelsamtaler, 7 internasjonale gjester, 1 stumfilmkonsert, 1 konsert, 1 konferanse og 2 visninger for barn/ unge.
Antall visninger: 49
Beleggsprosent: 60%
Utsolgte visninger: 17
Sted: Victoria kino

Prosjektledere for Arabiske filmdager Gjermund Granlund og Kristian Takvam Kindt sammen med regissørene Assad Fouladkar og Salim Abu Jabal. Fotograf: Silje Mørch

Gjester

Årets festivalgjester var regissørene Assad Fouladkar, Salim Abu Jabal, Mani Yassir Benchelah, Dalia Al Kury og Pål Refsdal, den palestinske aktivisten Khader Abu-Seif, Justine Côté fra CNC-fondet i Frankrike, Riadh Ben Khalifa fra Universitetet i Tunis og  Elif Rongen-Kaynakçi fra Nederlands filminstitutt EYE.

Paneler og debatter

Å arrangere gode samtaler i forbindelse med filmvisningene har alltid vært et viktig fokus under Arabiske filmdager, og årets festival hadde hele syv panelsamtaler på programmet, med et bredt spekter av temaer: Hvordan hjelpe flyktningene i nærområdene, tvangsekteskap som kulturell praksis, den arabiske våren, palestinske homofile i Israel, filmens rolle i innvandringsdebatten og Frankrike som integrasjonsmodell.

Agnès Arquez-Roth, Riadh Ben Khalifa, Ragnhild Johnsrud Zorgati og ordstyrer Marie Gabrielsen Jumbert i debatt om den arabiske våren. Fotograf: Mona Lindseth

Tematiske fokus – Migration, kjønnsroller og prisvinnere

Arabiske filmdager er en mer aktuell filmfestival enn noen gang tidligere. Det siste året har utviklingen i den arabiske verden gått fra å være utenriksstoff, til å bli førstesak i nyhetene flere dager i uken. Krigen mot IS, terroranslagene i europeiske storbyer og ikke minst det høye antallet flyktninger som har ankommet Norge viser hvordan politisk og sosial utvikling i den arabiske verden angår oss alle.

Når utviklingen i den arabiske verden har blitt en del av den norske hverdagen, er forståelse for hva som skjer i regionen helt nødvendig. Vi viste derfor flere filmer som direkte tematiserte utviklingen det siste året, med fokus på migrasjon. This is Exile viste hvordan flukt oppleves fra barnas perspektiv, mens vi så hvordan selvmordsbombere for Nusra-fronten i Syria tenker i dokumentarfilmen Dugma – The Button. Vi hadde også et spesielt samarbeid med den franske ambassaden hvor vi viste arabisk-fransk film som tematiserer integrasjon og møtet mellom innvandrere fra den arabiske verden og Europa.

Like viktig som å forstå den politiske utviklingen og integrasjon i våre samfunn, er det å forstå den kulturelle og sosiale verden som ulike samfunn i den arabiske verden formes av. Flere filmskapere har det siste året laget filmer som setter et kritisk søkelys på kjønnsroller, ekteskap og patriarkat. Vi hadde derfor et spesielt fokus på filmer om kjønnskultur i årets program. Under denne paraplyen viste vi blant annet Madame Courage, et nyansert frontalangrep på mannsrollen i Algerie, Halal Love (and Sex), en komedie om libanesere som forsøker å etablere kjæresteforhold og samtidig holde seg innenfor islams lover og Sand Storm, historien om en beduin-jente i Palestina som skal giftes bort til sin fetter, men ønsker å stå imot. Vi viste også dokumentaren Oriented, som følger en gruppe åpent homofile, palestinske aktivister med israelsk statsborgerskap.

Ved siden av filmenes politiske og sosiale aktualitet, er det likevel den kunstneriske kvaliteten som er hovedfokuset i vår programmering, og årets program var derfor fullt av internasjonale festivalvinnere.  Festivalens åpningsfilm As I Open My Eyes har vunnet flere priser i Venezia og senere gått sin seiersgang på internasjonale filmfestivaler. Vi bød også på publikumsvinneren Idol av den dobbelt Oscar-nominerte regissøren Hany Abu Assad, og Hedi, Sølvbjørnvinner fra årets Berlinale for beste debutant og beste skuespiller, for å nevne noen.

Årets program var også kjennetegnet av en særlig bredde i sjanger og uttrykk – fra neo noir-thrilleren Rattle The Cage, via det klassiske egyptiske melodramaet Nawara, til kostelig komedie i Halal Love.

Stumfilmkonserten Views From the Ottoman Empire på Cinemateket 13. april. Fotograf: Mona Lindseth

Stumfilmkonsert

I samarbeid med Norsk filminstitutt gjentok vi suksessen fra i fjor med stumfilmkonserten Views From the Ottoman Empire, kvelden før selve festivalen startet. Stumfilmprogrammet besto av en rekke arkivfilmer fra det osmanske riket, filmet mellom 1900 og 1920. Arkivmaterialet ble hentet fra flere ulike filmarkiv, og prosjektleder Elif Kaynaçki fra det nederlandske filmarkivet EYE introduserte konserten. Filmene var akkompagnert av et kompani musikere ledet av luttist Geko Fattal, med spesialskrevet musikk og opplesning av reiseskildringer og dikt fra byene filmene var fra.

Samarbeidspartnere og støttgivere Arabiske Filmdager

Logoer: Film fra Sør, Babel filmklubb, Nordisk Film Kino, NFI, Fritt ord, Oslo kommune, Utenriksdepartementet, Velferdstinget, Institut Francais, Ny tid, Norges Fredslag, Saatchi & Saatchi, Clarion Collection Hotel Savoy, NOREF, Skeiv Ungdom, Redd Barna, Eye, CNC

AFD_logoer2017

Sørfond & Sørfond Forum

Sørfond er et filmfond for produksjon av film i land i Sør. Filmskapere fra Asia, Afrika, Latin-Amerika og Midtøsten kan søke toppfinansiering til filmproduksjon. Det er et krav å ha en norsk co-produsent i prosjektet, og søknaden skal sendes inn av den norske co-produsenten.

Sørfond er finansiert av Utenriksdepartementet og forvaltes av Norsk filminstitutt og Stiftelsen Film fra Sør. Fondet bevilger økonomisk tilskudd til filmproduksjon i utviklingsland, som begrenses av politiske, finansielle eller ytringsrelaterte årsaker.  Prosjekter med sterk kunstnerisk kvalitet og kulturell integritet prioriteres. Sørfond skal bidra til å styrke film som kulturuttrykk, styrke ytringsfriheten og fremme mangfold og kunstnerisk integritet på den internasjonale filmscenen.

10,4 millioner kroner deles ut til prosjekter i perioden 2016-2018. Allerede er 33 filmprosjekter er støttet av fondet siden oppstarten i 2012. Opptil flere av de Sørfondstøttede filmene har vunnet en rekke priser og blitt vist på prestisjetunge filmfestivaler verden over. I 2016 ga Sørfond støtte til 9 prosjekter, hvorav to av disse var dokumentarer og resten fiksjonsfilm.

Det fremmede er en av de Sørfondstøttede filmene som har utmerket seg de siste årene - filmen vant i år Sølvløven for beste regi ved den prestisjetunge filmfestivalen i Venezia

Sørfond Forum 2016

Sørfond Pitching Forum blir arrangert hvert år under Film fra Sør-festivalen. I 2016 mottok vi 112 søknader fra hele verden, hvorav 6 prosjekter ble plukket ut av en jury bestående av Åse Meyer, Kalle Løchen og Turid Øversveen. Ett ytterliggere prosjekt var plukket ut av Film fra Sørs Ida Johannessen under Durban FilmMart 2016, som del av et nytt samarbeid mellom Sørfond og Durban FilmMart.

Filmskapere og produsenter med prosjekter fra Argentina, Columbia, Cuba, Palestina, Syria, Tunisia, Libanon og Egypt deltok på årets forum. De hadde et intensivt todagers pitchekurs med den danske filmklipperen og konsulenten Jesper Osmund før de presenterte sine prosjekter for norske produsenter og andre observatører.

Målet med pitcheforumet er at internasjonale filmskapere skal få pitche sine prosjekter ovenfor norske produsenter med mål om å inngå en co-produksjonsavtaler slik at de sammen skal kunne søke Sørfond om finansiering.

Cubanske Maria Carla Del Rio presenterer sitt filmprosjekt, Shock Labor

Totalt

110

11853

Film fra Sør har vært en del av Den kulturelle skolesekken i årrekke. Gjennom disse produksjonene har vi presentert tusenvis av skolebarn for kvalitetsfilm fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. Vi har nådd ut til alle trinn i grunnskolen, samt videregående trinn, med filmer de ellers sjelden ville fått sett.

Filmene sendes rundt til skoler og lokale kinoer med et pedagogisk opplegg som gir skolene mulighet til å bygge filmopplevelsene inn i forskjellige fag. Studieark lar elevene forberede seg sammen med klassen før visning. Til hver av visningene vi har gjennomført har vi hatt tilstede en formidler tilknyttet Film fra Sør for å sette filmene inn i kontekst og være tilgjengelig for spørsmål fra elevene.

Totalt endte vi med 110 gjennomførte visninger for over 11 000 elever i 2016.

Filmene velges ut fra aktuelle temaer og tilpasses hver aldersgruppe vi jobber mot. Årets filmer har vært Amazonia (Ragobert, 2013), Taxi Teheran (Panahi, 2015) og Wild Tales (Szifron, 2014).

4_logo_1

FN-film fra Sør

I samarbeid med FN-sambandet arrangerer Stiftelsen Film fra Sør en årlig filmturné for skoleklasser over hele landet. Både FN-sambandet og Stiftelsen Film fra Sør deler de samme målene om å skape forståelse for verden rundt oss og bygge broer mellom kulturer. Film er i dette arbeidet et svært effektivt verktøy og gjennom valg av film, samt det pedagogiske opplegget som følger, når vi ut til et stort antall elever med vårt felles budskap.

Tilbudet er gratis for skolene og hver visning blir innledet av ansatte i FN-sambandet. Målgruppen for tilbudet har vært elever på ungdoms- og videregående skole. Fra 2015 har at vi også rettet tilbudet mot elever i barneskolen. Filmene blir valgt i samråd med FN-sambandet. Visningene foregår på lokale kinoer og skoler i alle landsdeler. Representanter for FN-sambandet innleder alle visningene.

I 2016 brukte vi følgende filmer: Amazonia (Ragobert, 2013), Drone (Schei, 2014), Dancing Arabs (Riklis, 2014) , Et øyeblikk frihet (Riahi, 2008) og Sonita (Ghaemmaghami, 2015). Totalt gjennomførte vi 193 visninger for 19 670 elever i løpet av 2016.

6_logorekke_1

Fra seniorvisning på Bekkelagshjemmet desember 2015

Den kulturelle spaserstokken

Den kulturelle spaserstokken er et av Oslo kommunes tilbud til de eldre. Gjennom støtte fra kommunen har vi i 2016 hatt mulighet til å reise rundt på en rekke seniorsenter i Oslo med et utvalg av filmer fra Sør. Vi har besøkt flere bydeler og seniorer i alle aldre. Vi gjennomførte også fem seniorvisninger i løpet av årets Film fra Sør-festival.

Filmene har vært et utvalg av filmer som vi har vist under Film fra Sør-festivalen de senere år. I løpet av årets festival viste vi også en rekke filmer fra årets program.

I tillegg til film, har vi ofte servert mat og drikke, alt fra tapas, brasilianske småretter til Twist. Alle filmene har blitt innledet enten av gjester tilknyttet filmen som vises, eksterne fagpersoner eller personer tilknyttet Stiftelsen Film fra Sør.

Valg av film tilpasses for hvert seniorsenter og de brukerne som finnes der. Alle vises med norsk tekst og vi er tilgjengelige for samtaler eller spørsmål etterkant av visningene. I løpet av 2016 ble det gjennomført totalt 16 visninger med ni forskjellige filmer for 647 av Oslos seniorer.

7_logo_1

Filmpoolen

Å styrke andelen av filmer fra Sør på norske kinoer, er én av de viktigste jobbene som Stiftelsen Film fra Sør kan påta seg. Derfor tok også stiftelsen initiativet til innkjøpsordningen FILMPOOLEN, som gjennom mange år har bidratt til å styrke andelen av Sørfilmer på kino. Ordningen er et samarbeid mellom filmdistributøren Arthaus, NRK, og filmfestivalene BIFF, TIFF og Film fra Sør-festivalen. Tre filmer kjøpes inn hvert år, vises på de respektive festivalene og kommer deretter ut på kino før de avslutningsvis vises på NRK. Siden oppstarten i 2000 er det kjøpt over 50 kinofilmer i poolen. I 2016 kjøpte vi følgende titler:

Kammerpiken Park Chan-wook, Sør Korea

Neon Bull, Gabriel Mascaro, Brasil

Hedi, Mohammed Ben Attia, Tunisia

8_Logorekke_1

Vega Scene

VEGA er en ny kombinert kino- og teaterscene som er planlagt etablert i Hauskvartalet, langs kulturaksen ved Akerselva. Bygget, som vil eies av Urbanium AS, skal stå klart 3.kvartal 2018, og vil inneholde tre kinosaler, én debatt- og formidlingssal og én teaterscene; i tillegg til kafé, foaje og kontorer. Fasaden er allerede utformet, og bygget vil være BREAM-sertifisert med bl.a. ha solcellepanel på taket. Konseptet for VEGA vil være å dyrke film- og teaterkulturen i et spennende samspill; med fokus på kunstnerisk spennende film, nyskrevet dramatikk, på å skape en levende hub med events, festivaler, introduksjoner, seminarer med mer langs hele generasjonsaksen. Film fra Sør samarbeider med filmdistributøren Arthaus og teatergruppen Kompani Camping om realiseringen av dette unike prosjektet. Oslo Kommune er allerede inne med betydelig driftsstøtte.

Andre arrangementer

Utekino på Schous Plass

Tradisjonen tro snikstartet vi årets Film fra Sør-festival med gratis utekino på Schous plass i samarbeid med Deichmanske bibliotek Grünerløkka. På filmmenyen sto en eksklusiv smakebit fra årets festivalprogram, dokumentaren Sonita av Rokhsareh Ghaem Maghami. Filmen har vunnet publikumspriser ved blant andre Sundance, IDFA og Portland Film Festival.

Omkring 1000 mennesker samlet seg på Schous Plass under åpen himmel på en av sommerens aller siste varme kvelder. Filmvisningen var i år en del av arrangementet Folkefest på Schous plass, som i tillegg inkluderte aktiviteter knyttet til urbant landbruk og bærekraftig mat og konserter med ungdommer fra Schous plass scene.

Visningsutstyret er sponset av Sparebankstiftelsen DNB.

10_Logorekke_1

Blackhearts på Øyakino

Film + musikk = sant. Øyakino har etter hvert blitt en kjær tradisjon, en møteplass for film- og musikkbransjen og Ringen kino fungerer som oppvarmingsplass for Norges største musikkbegivenhet. Film fra Sør har siden 2010 samarbeidet med Øya og invitert inn i kinomørket for møter med både kjente og ukjente musikkhelter. I år løftet vi frem den norske dokumentarfilmen Blackhearts, regissert av Fredrik Horn Akselsen, produsert av Christian Falch for Gammaglimt AS. I Blackhearts følger vi tre entusiastiske sortmetall-fans fra henholdsvis Colombia, Hellas og Iran på en reise fra deres respektive hjemland til Norge – sortmetallens onde vugge. En av filmens hovedkarakterer, iranske Sina, har fått midlertidig oppholdstillatelse i Norge gjennom SafeMUSE, et trygg havn-prosjekt for musikere. Han deltok i en Q&A i etterkant av visningen ledet av Ida Johannessen fra Film fra Sør. Visningen ble avsluttet med en minikonsert i kinosalen med Sinas band From the Vastland.

Visningen var en stor suksess, og ble raskt utsolgt. Det ble satt opp ekstravisning av filmen samme dag. Visningen ble støttet av Norsk filminstitutt.

Utekino_logoer2016

Medier og oppslag

Presse

2016 var et godt år for stiftelsen i form av presseomtale, og Meltwater sporet at stiftelsens aktiviteter er blitt nevnt til sammen 370 ganger i trykte og digitale medier: 168 artikler på print mot 202 artikler på nett. Meltwater estimerer den digitale medieomtalen potensielt har nådd 57,4 millioner mennesker rundt om i verden.

Estimert annonseverdi basert på omtale i nettaviser 2016: 192 809,- NOK*

I tillegg har stiftelsen hatt lengre innslag på Kulturhuset på P2, studentradio, Urix, vært omtalt på NRK Nyheter, samt diverse debattprogrammer i forbindelse med Oslo Pix.

Internett

www.filmfrasor.no har i 2015 hatt 123 464 besøkende (448 647 sidevisninger), hvor 73 543 var unike brukere. Den mest aktive måneden er oktober hvor omkring halvparten av festivalens totale sidevisninger finner sted.

Facebook er en viktig formidlingskanal for festivalen. Ved utgangen av 2016 hadde Stiftelsen 10088 følgere – en økning på 1844 fra fjoråret. Film fra Sør hadde også 2191 følgere på Twitter i 2016.

*Tallet er basert på: potensiell rekkevidde x antall omtaler i tittel og ingress / total omtale x positiv/negativ omtale.

Takk til

Stiftelsen Film Fra Sørs Medarbeidere i 2016

Heidi Palm Sandberg, Lasse Skagen, Ida Johannessen, Eivind Grøtteland, Susann Østigaard, Ida Gulbrandsen, Per Eirik Gilsvik, Gjermund Granlund, Kristian Takvam Kindt, Mona Melanie Lindseth, Le LD Nguyen, Maria Løvik, Alexandra O´Neal, Åsa Paaske Gulbrandsen, Nicolai Berg Hansson, Johanne Svendsen Rognlien, Sunniva Bjerkaas, Alexander Svanåsbakken, Pernille Stenvik, Silje Mørch, Sandra Grøndal, Johnny Vaet Nordskog.

Styremedlemmer

Truls Kontny, Lamisi Gurah Blackman, Kari Marstein, Synnøve Hørsdal, Erik Giercksky og Tom Eilertsen

Programråd Film Fra Sør-Festivalen

Chloé Faulkner, Kristian Takvam Kindt, Per Eirik Gilsvik, Christin Berg, Ida Johannessen, Eivind Grøtteland og Lasse Skagen

Frivillige

Andrea Ramirez Stangeland, Laura Camacho Salgado, Yvonne Gadourek, Øyvind Christensen, Nivethiga Arulthas, Bassel Hatoum, Birgitte Skrøvje Abrahamsen, Maren Buvarp Aardal, Rebekka Handeland Arnesen, Mohamed Abdirashid, Imran Ali, Ane Kristine Løchen Plosnic, Erika Rojas, Sully Reed, Marcela Orsini, Eunji Lee, Mikael  Antoniades, Brit Hasvoll, Thea Bakke, Gunnhild Årdal, Marcela Castillo, Shima Shahriari, Bahareh Heidari, Lucy Hermoza Rigal, Liubou Khorava, Giti Carli Mohn, Davina Kaur Patel, Caroline Magnus, Yiannis Tavridis, Martine Thoresen, Ingrid Kuresha Tjugum, Anna Mork Rogdo, Anna Roza Gurowska, Shelley Thunder, Vivel Fredriksen, Anders Tollefsen, Nina Therese Myhren, Kan Min Lin, Luis Lacy Corral, Jens Aksel Takle, Cristobal Dabed, Lungi Mbilase, Lars-Kristian Nielsen-Stensrud, Roya Shakori, Shinjeong Kang, Yelitza Jaramillo, Patricia Sánchez, Astrid Kristoffersen, Soumaya Hedhili, Arlin Halle, Mads Wølner Voss, Tanja Silvestrini, Ana Paula Tanajura Ellefsen, Turid Eilertsen, Alice Wu, Helena Tveraabak, Liban Fouad Mohamed, Jathushiga Bridget Rajah

Marianna S. A. Røe, Emel Yildirim, Christine Hveding, Izabella Jazwik, Paolo Fumagalli, Lars Lødding, Maria Elia Otero, Heiko Santelmann , Heidi Nesheim, Ginta Solyte, Bjørn Torjus Hanssen, Aleksander Mclisky Sandvik, Marta Gómez Muñoz, Øyvind Dragsten, Therese Halvorsen, Elise Christensen, Meera Manjit Kaur, Sara Raz Khodabakhsh, Isabel Martinez-Moratalla, Melissa Huerta, Nicolas Redon, Hugo Garozzo-Pons, Bibi Nabi, Adriano Cardenal Kapoor, Silje Mørch, Hannah Monsrud Sandvik, Kasper Bræin Selvig, Andreas Veie-Rosvoll, Gabriella Attard, Therese Jægtvik, Mads Kvalvaag Halvorsen, Margrete Kåset, Nina Hindahl, Silje Poulsen Viki, Jon Edmund Sæter, Christina Svien, Claire-Ines Coriat.

Festivalkontoret AS

Stiftelsen Film fra Sør har i mange år fått forespørsler om rådgivning til filmarrangementer som ligger utenfor Sør-området. Stiftelsen har derfor etablert Festivalkontoret AS, som er et kompetansesenter for filmformidling. Festivalkontorets kjerneoppgave er å skape den beste rammen som sørger for at kundens filmvisning, filmmønstring eller festivalidé blir en suksess.

Vi bistår med alt fra idémyldring, filmforslag, konseptutvikling og rettighetsavklaring til prosjektledelse, markedsføring og gjennomføring. Vi skreddersyr et team med kompetanse etter behov, og sammen lager vi et vellykket arrangement der film er en sentral del av det faglige eller kunstneriske innholdet. Vi hjelper til med å gjennomføre profesjonelle arrangementer på en kostnadseffektiv måte. Festivalkontoret utvikler og gjennomfører også egne prosjekter, som bl.a. hovedstadens nye internasjonale filmfestival, Oslo Pix.

Tom Strømnæss i samtale med Reinert Kiil og crew på premieren på Huset i Kulturkirken Jakob. Foto: Mona Melanie Lindseth

I 2016 har Festivalkontoret jobbet med følgende prosjekter:

Premiere på Huset av Reinert Kiil. I samarbeid med Another World Entertainment Norway.
Premiere på Flukten av Peter Grönlund. I samarbeid med Mer Film.
RockCinema: A Perfect Day av Fernando León de Aranoa i samarbeid  med Arthaus.
The Lobster i samarbeid med Selmer Media og Natt&Dag.
Havet brenner av Gianfranco Rosí med regissørbesøk og debatt på Vika Kino. I samarbeid med Arthaus og Film fra Sør-festivalen.
Utredning av Oslo Pix med innovasjonsmidler fra Oslo Kommune og Nordisk Film Kino. Utredningen kan lastes ned HER.

Etablering av Oslo Pix – hovedstadens nye internasjonale filmfestival. Hovedfokus på film fra Nord-Amerika og Europa. I samarbeid med Nordisk Film Kino og Oslo Kommune.

Festivalkontoret AS samlet i alt 999 mennesker på sine aktiviteter i 2016.

Se også årsrapporten for 2015