Her er årets prisvinnere

Vi er stolte av å kunne presentere årets vinnere av Sølvspeilet, Sølvspeilets Ærespris, Dok:Sør og Publikumsprisen.

Sølvspeilet

Hederlige omtaler:

En film som har finstilt følelse for filmatisk fremstilling av tid og rom. Om relasjoner mellom sterke og sårbare kvinnekarakterer med en tematikk knyttet til grunnleggende menneskelige behov og ønsker. En overraskende og gripende reise knyttet til det å være mor. Juryen gir hederlig omtale til Mødre av Naomi Kawase.

Juryen ønsker også å trekke frem en film som klarer å fortelle en liten historie om ensomhet, kjærlighet og sosial klasse, på en uventet og fargerik måte. Vi har aldri sett akkurat denne miksen av moderne sosialrealisme og musikal før. Den hederlige omtalen går til Lina fra Lima av María Paz González.

Vinner av Sølvspeilet 2020:

Vi ønsker å gi hovedprisen til en film som på mesterlig vis engasjerer oss inn i flere skjebner, som danner et sammensatt bilde av et vanskelig politisk tema. Karakterenes møte med eksistensielle spørsmål blir gjennom historier om familie og kjærlighet koblet opp til det strenge regimet de lever i. Filmen bruker god tid på å sette et sterkt premiss som farger vår videre opplevelse av den. Til tross for en utsøkt og sikker fortellerstil, klarer den å overraske med et til tider varierende uttrykk.

Sølvspeilet går til Det finnes ingen djevel av Mohammad Rasoulof.

Årets Sølvspeilet-jury har bestått av filmformidler Kalle Løchen, filmskaper Brwa Vahabpour og filmskaper Gunhild Enger

Dok:Sør

Hederlig omtale:

Juryen ønsker å gi en hederlig omtale til en film som gir en stemme til de som har blitt forsømt, diskriminert og plassert på det laveste nivået av den sosiale strukturen. Vi følger en gruppe unge jenter i et ungdomsfengsel der de soner straff for å ha myrdet sin far, ektemann eller et annet mannlig familiemedlem. Filmen skildrer det å samtidig være både morder og et offer for det patriarkalske systemet. Jentenes minner, lengsler og lidelser trer fram gjennom regissøres empatiske tilnærming. De er ikke lenger jentene bak lås og slå, men framstår som jenter som virkelig ser og analyserer samfunnet og tragedien de lever i. Hederlig omtale går til Sunless Shadows av Mehrdad Oskouei.

Det opplyses om at Even Benestad meldte seg inhabil i beslutningen siden Indie Film (som Even jobber for) er co-produsent av filmen.

Vinner av Dok:Sør 2020:

En viktig del av arbeidet med dokumentarfilm er dens evne til å oppsøke steder når medias søkelys forsvinner. I dette tilfelle den langvarige konflikten og fredsavtalen mellom FARC og den colombianske regjeringen i 2016, som ble belønnet med Nobels fredspris. Filmen følger flere karakterer, og gjennom dem blir vi gitt et bilde av et land fortsatt gjennomsyret av konflikter og klasseforskjeller. Nydelige, langsomme bilder, en oppmerksomhet for detaljer og et bevisst lydbilde gjør filmen uforglemmelig. Kontrasten mellom den unge FARC-soldaten i jungelen som tegner border på notisblokken opp mot den rike mannen som er bekymret for at noen andre enn han skal få be tjeneren om å legge i peisen er slående. Raseriet til kokabøndene som ikke har annet å leve av når avlingen brennes forteller oss om et land med store utfordringer og filmen gir et innblikk i dem som ønsker det bestående systemet og dem som har et håp om et mer likestilt Colombia.

Prisen for beste dokumentar i Dok:Sør går til Colombia in My Arms av Jenni Kivistö og Jussi Rastas.

Årets Dok:Sør-jury har bestått av dokumentarfilmskaper Even Benestad, billedkunstner og filmskaper Birgitte Sigmundstad, og skribent, filmskaper og lektor ved Høgskolen i Innlandet Nefise Özkal Lorentzen.

Nye stemmer

Hederlig omtale:

Vi har valgt å trekke frem en film som er både hjerteskjærende og nydelig. Den bidrar med nyanser og stor emosjonell tyngde til kjent tematikk. En tilnærmet dokumentarisk stil kombineres med fantasifull bruk av frisk animasjon og sprakende minner fra gamle lydbånd. Stort skuespill av små barn bidrar til å vise menneskelige dimensjoner bak migrasjon. Vi gir derfor hederlig omtale til meksikanske The Wolves av Samuel Kishi Leopo.

Vinner av Nye stemmer 2020:

For å knytte sammen The Wolves med vinneren av Nye stemmer 2020 kan man sitere Mexicos siste president før Den meksikanske revolusjon, Porfirio Díaz: “Stakkars Mexico, så langt fra Gud og så nære USA”.

Vinnerfilmen går dypt inn i en tematikk vi gjerne hører om i forbifarten i mediene, men som de fleste av oss vet forferdelig lite om. Det handler om mennesker som forsvinner. De dør på flukt, de ryddes av veien av myndighetene, de blir ofre for narkokarteller eller brutale landeveisrøvere. De finnes i hopetall som ihjelslåtte lik, forbrente lik, kropper så skadet eller i så stor grad av oppløsning at mulig identifisering ikke lar seg gjøre annet enn via tilfeldige etterlatenskaper. Filmens fremvisning av dette er en visuelt uhyre sterk og likevel lavmælt, nesten meditativ påminnelse om enkeltmenneskets ubetydelighet i dette systemet. Men filmen er også en både sønderrivende og intenst medrivende meditasjon over menneskelig utholdenhet, her representert ved mødrene som leter etter sine forsvunne barn. At en film om slike uhyrligheter også greier å ta i bruk et så bredt spekter av filmatiske uttrykk, og å være så blendende vakker, er en bragd. At dette er en langfilmdebut, er nesten ubegripelig.

Prisen for beste film i Nye stemmer går til meksikanske Identifying Features av Fernanda Valadez.

Årets jury består av Britt Sørensen, tidligere kulturjournalist og filmkritiker i Bergens Tidende og Håkon Tveit, fast filmanmelder i Dag og Tid, begge medlemmer av Norsk filmkritikerlag.

Publikumsprisen

Årets vinner av publikumsprisen er Radiograph of a Family av iransk-sveitsiske Firouzeh Khosrovani. Filmen er produsert av norske Antipode Films, og nylig mottok den i tillegg to priser – inkludert hovedprisen – under IDFA, verdens største dokumentarfestival.

Radiograph 2

Radiograph of a Family

Sølvspeilets ærespris