Iran skal møte Bahrain i en siste kvalifiseringskamp før fotball-VM i Tyskland 2006. Fotballgale iranere strømmer til Azadi fotballstadion i Teheran. Det er åtte år siden Iran kvalifiserte til VM, denne sjansen kan de ikke miste. Innimellom de titusenvis av elleville mannlige supportere er det noen få kvinner som prøver å slippe inn, utkledd som menn. For det å se fotballkamper er forbudt for kvinner i Iran. Men kvinnene blir oppdaget og holdes arrestert i en innhegning bak stadions vegger. Derfra kan de høre brølene fra kampen og prøver på alle tenkelige måter å overtale sine fangevoktere – unge, frustrerte soldater – til å slippe dem fri.

Gjennom forholdet mellom de svært oppegående og tildels rappkjeftede, kvinnelige fotballsupporterne og deres noe tregere fangevoktere lar Panahi oss føle den ekstatiske spenningen av en kamp vi ikke ser, samtidig som han på elegant og humoristisk vis kritiserer iransk styresett.

Jafar Panahi er en av vår tids ledende iranske filmskapere, kjent for Den hvite ballongen (1995), Sirkelen (2000) og Offside (2006), som har vunnet bred internasjonal anerkjennelse samt en rekke priser ved store filmfestivaler. Hans filmer kombinerer neorealistisk estetikk med bitende humor og samfunnskritikk der hovedtyngden ligger på situasjonen for iranske kvinner. Til tross for at han siden 2010 har hatt statlig forbud mot å lage filmer og er blitt utsatt for husarrest over lengre perioder, har han fortsatt å lage og utbre sine filmer. Hans siste film Taxi Teheran (2015), som ble spilt inn i hemmelighet, sikret ham Gullbjørnen under Berlinalen.

År 2006

Regissør Jafar PANAHI

Manusforfatter Jafar PANAHI, Shadmehr RASTIN

Fotograf Rami AGAMI, Mahmoud KALARI

Produsent Jafar PANAHI

Med Sima MOBARAK-SHAHI, Shayesteh IRANI, Ayda SADEQI

Spilletid 1t 33m

Format 35mm

Lenker IMDb