Skjellsordene hagler mellom det eldre paret i denne filmen, på samme utspekulerte vis som mellom Elisabeth Taylor og Richard Burton i Hvem er redd for Virginia Woolf?. Samlivet mellom Beatriz og mannen (omtalt som «Den Gamle»), ser ut til å ha gått fullstendig i stå. De har begge elskere på si, og når de to støter på hverandre i sin store villa, går det en kule varmt. Som vitne til det hele står en ung hushjelp som har den ugjestmilde oppgaven med å holde en viss kontroll på hendelsene i huset.

Filmen tar seg god til å bygge opp spenningen mellom karakterene, og klarer på mesterlig vis å beholde nerven gjennom hele spilletiden. Etter hvert som mer av forhistorien kommer til overflaten, blir det klart at grenseløs og tidvis fornedrende seksuelle aktiviteter kombinert med ekstrem sjalusi har vært en sentral del av samlivet. Ikke siden Roman Polanskis Bitter Moon har denne tematikken blitt fremstilt mer pirrende på film.

Akkurat som landsmannen Alfonso Cuarón gjorde i fjorårets Roma, bruker regissør Arturo Ripstein et nydelig svarthvitt-foto til effektivt å skape en følelse av tristesse, og mane fram tanken på det gode liv som er på hell.

Arturo Ripstein (f. 1943) er av mange regnet som Mexicos fremste regissør gjennom tidene og er blitt nominert til Gullpalmen i Cannes hele tre ganger. Han begynte karrieren sin som assistent for Luis Buñuel på filmen El Angel exterminador helt tilbake i 1964. Ripstein kommer fra en filmfamilie, og faren Alfredo produserte hans første film, med manus av Gabriel García Marquez.

publikumsprisen-pos

Originaltittel El Diablo entre las Piernas

År 2019

Regissør Arturo Ripstein

Manusforfatter Paz Alicia Gardiadiego

Fotograf Alejandro Cantú

Produsent Antonio Chavarrías, Marco Polo Constandse

Med Silvia Pasquel, Alejandro Suárez, Greta Cervantes, Daniel Gimenéz Cacho

Produksjonsselskap Alebrije Cine Y Video, Oberon Films

Spilletid 2t 27m

Format DCP

Aldersgrense 15