Perfect Days
Et emosjonelt innsiktsfullt vidunder, Perfect Days forteller om vaktmesteren Hiroyama og hans enkle hverdag. Kôji Yakoshi, en nasjonal filmstjerne i Japan, fikk prisen for beste skuespiller under filmfestivalen i Cannes for rollen som Hiroyama.
Det japanske begrepet «Ikigai» beskrives som en «motiverende kraft; noe eller noen som gir en person en form for mening eller en grunn til å leve». Den middelaldrende mannen Hirayama (Kôji Yakusho) lever et enkelt, sparsommelig og rutinepreget liv. Hans lille leilighet i utkanten av Tokyo er like organisert og effektiv som hans kalender og daglige gjøremål. Hver dag starter med de samme morgenrutinene før han kjøper seg en kaffe fra den samme automaten og kjører sin lille bil fra offentligtoalett-til-offentligtoalett. Arbeidet som toalettvasker utfører han med stolthet og perfeksjon. I bilen har han en samling av kassetter med amerikansk og britisk popmusikk som nok har vært den samme i et par tiår. (Han hører sannsynligvis på utvalgte kassetter på spesifikke dager.) Hirayama ser ut til å finne mening og ro i å perfeksjonere sitt enkle liv i alle ledd, både privat og i sitt arbeid. Ikigai.
Wim Wenders Perfect Days oppleves til å starte med som en skikkelig «gammelmans film», men for hvert minutt som passerer er det nettopp i filmens ro, tålmodighet og livsvisdom at dens kvaliteter åpenbarer seg. De aller fleste av oss har nok godt av å sitte litt i passasjersete til Hirayama, og observere hvordan han verdsetter de små tingene i livet. Fra hvordan han nyter en uspektakulær butikksandwich, til stoltheten han finner i sitt arbeid, til gleden av å se lyset treffe bladene på trærne i parken.
Tydelig inspirert av den japanske mesterregissøren Yasujirō Ozu, beveger Wenders seg fremover i fortellingen med en ro og ettertenksomhet jeg ikke kan huske å ha sett siden sist jeg så, nettopp, en Ozu-film. Det er noe beroligende, inspirerende og godt over Perfect Days, og med alt som skjer og har skjedd i verden den siste tiden, så er det kanskje akkurat denne nedpå, meditative og uvanlige feelgood-filmen vi trenger å se akkurat nå.
Truls Foss
Regissør
Wim Wenders (f. 1945) er en tysk filmregissør som sammen med Werner Herzog og Rainer Werner Fassbinder regnes som et nøkkelmedlem av Den tyske nybølgen på 1970-tallet. Han lagde sin første spillefilm i 1972, The Goalie’s Anxiety at the Penalty Kick, og har senere laget noen laget flere kritikerroste fiksjons- og dokumentarfilmer, blant annet The American Friend (1977), Paris, Texas (1984), Himmelen over Berlin (1987) og senere dokumentarfilmene Pina (2011) og The Salt of the Earth (2014).
Denne filmen inngår i
Land Japan, Tyskland
År 2023
Regissør Wim Wenders
Manusforfatter Takuma Takasaki, Wim Wenders
Fotograf Franz Lustig
Produsent Takuma Takasaki, Wim Wenders, Koji Yanai
Med Yumi Asô, Tokio Emoto, Sayuri Ishikawa, Tomokazu Miura, Arisa Nakano, Min Tanaka, Kôji Yakusho
Spilletid 2t 3m
Språk Japansk, Engelsk
Undertekst Engelsk
Sjanger Drama
Format DCP
Aldersgrense A
Lenker IMDb
Denne filmen konkurrerer om publikumsprisen.