Barbara Sarasola-Day og det fortapte ordet

To argentinske filmer med støtte fra SØRFOND var sentrale under årets Film fra Sør-festival. Lucía Puenzo fikk mye oppmerksomhet i starten av festivalen, med Wakolda som åpningsfilm og lansering av boken på norsk. Møt slutten av festivalen stakk Deshora av Barbara Sarasola-Day seg frem som en av årets sterkeste.

Fortapte ord
Deshora er et ord som ikke lenger brukes i spansk dagligtale, bortsett fra i regionen Salta i Argentina. Dette er hjemregionen til regissør Sarasola-Day. Og hun har valgt å legge filmen nettopp her.

-Vi bruker det som et adjektiv, og sier at noen er deshorado. Det er den tilstanden når man er litt fortapt, litt i en annen tid eller på et annet sted. Når man ikke greier å bare være, her og nå. Et menneske som går på gaten uten retning og uten å helt vite det selv - det er deshorado. Det er å være litt lost - men det er ikke helt riktig ord, det heller ...

Vi leker litt med ord - på norsk, engelsk, spansk og fransk - for å lokke frem nyansene som ligger bak, følelsene som ligger nedtegnet og ikke kan uttrykkes like presist på alle språk. Barbara viser en stor kjærlighet både til språket og til historiene hun former på lerretet. Og der språket er veldig stedbundet, er det universelle følelser, behov og historier som kommer frem i filmene hennes.

Universell lengsel
- Mennesker har de samme grunnleggende behovene og begjærer det samme uansett hvor man er. Jeg utforsker intimitet, hva vi viser og hva vi holder for oss selv. Dette skjer hver gang vi møter noen. Det vi begjærer uten å kunne vise vil alltid sette oss i fare for å bli avdekket og eksponert.

Deshora dreier seg om Ernesto og Helena, et par som har vært sammen lenge. De har forsøkt å få barn uten å lykkes, og befinner seg i en veldig skjør situasjon. Midt i deres isolerte virkelighet på en tobakksplantasje dukker fetteren Joaquín opp. Han kommer dit rett fra rehabilitering, og har blitt sendt av familien mot sin vilje. På sett og vis reintroduseres han til livet, samtidig som han destabiliserer hele situasjonen mellom Ernesto og Helena. Det bygger seg opp en intensitet i forholdet mellom de tre, uforløst lengsel dukker frem og de mektige kreftene i menneskers følelsesliv vekkes.

Nye veier til Latin-Amerikansk film
Etter finanskrisen har co-produksjoner mellom Latin-Amerika og Europa avtatt. Spanske co-produksjoner er det især langt mindre av, og filmskapere ser seg nå mer om på sitt eget kontinent for å realisere sine prosjekter.

-Deshora er en co-produksjon mellom Argentina, Columbia og Norge. Når vi co-produserer internt i Latin-Amerika tar dette en mer organisk form enn når vi henter inn støtte fra Europa. Ofte må filmarbeidere komme fra alle landene som er med, og noen ganger settes det krav til skuespillere eller locations. Dette kan være vanskelig, og noen ganger gå ut over selve filmen og historien. Med Deshora var det veldig greit. En fin ting med SØRFOND er at det ikke stilles slike type krav, hvor selve filmfortellingen må formes om for å passe.

Sarasola-Day er en sterk, ny stemme i latinamerikansk film, og vi gleder oss til å se hvilke fremtidige produksjoner som vil dukke opp fra hennes hånd.