En samtale med Ash Mayfair

The Third Wife er periodefilm slik den skal være: vakker, sensuell og solid forankret i kunnskap om historien. Vi tok oss en prat med regissøren, Ash Mayfair.

The Third Wife starter med at vi ser flere båter som blir rodd på en stille elv, hvor det kuperte landskapet speiles i vannflaten. På slutten av det 19. århundret i landlige deler av Vietnam, blir fjorten år gamle May gitt bort i et arrangert ekteskap som betaling for hennes fars gjeld. På bryllupsdagen blir hun den tredje kona til hennes eldre mann, Hung.

May finner ut at hun kan øke sin status og trygghet, hvis hun føder et guttebarn. Dette blir
en reell mulighet da hun blir gravid. Det er oppstår allikevel problemer da hun blir tiltrukket av
Xuan, den andre konen. Etterhvert som May observerer en tragedie som utfolder seg av forbudt
kjærlighet og de ødeleggende konsekvensene, må hun ta et valg, enten å å fortsette i stillhet og
trygghet, eller skape en vei mot personlig frihet.

Utfordrende produksjon

Grunnet historiens natur, ønsket de å at mesteparten av de kreative lederne i crewet skulle være
kvinnelige. The Third Wife var en veldig utfordrende produksjon fordi de ønsket å være så
autentiske som mulig i forhold til de historiske detaljene. Det var viktig for filmen å bruke
virkelige locations urørt av moderne utvikling, som betød at de ofte måtte dra inn i fjerne
fjellområder for hver utescene. Mye av det de oppdaget i de naturlige miljøene, som silkeormer,
forskjellige fuglesanger, tåke skapt av værforandringer, ble viktige visuelle temaer i filmen.
Naturen er en dominant symbolsk kraft som er nært knyttet til åndelighet og religion.

Menneskenes liv og vaner blir påvirket av solen og årstidene. Det var derfor viktig å portrettere
dette ved å bruke så mye naturlig lys som mulig. Deres director of photography eksperimenterte
med å bruke flammer som lyskilde i natt scenene fordi Ash Mayfair ikke ønsket kunstig lys.
Hun ønsker at The Third Wife vil bli den første av mange historier om menneskeheten og
dens komplekse skjønnhet som hun vil fortelle, og at filmen vil leve sitt eget liv og berøre og
inspirere andre kunstnere til å gjøre det samme, inkludert unge jenter som som kanskje ønsker å
dele sine historier i framtiden. Språket som snakkes i filmen er vietnamesisk, med undertekster på engelsk.

-Filmen har blitt bra mottatt. Jeg tror ikke språket har noe å si, film kan og skal fortelle historier
som eksisterer utover av kulturelle grenser. Vi er heldige som lever i en verden hvor historier
som er ukjente for våre personlige opplevelser er enkle å få tilgang på, og enkle å dele. Derfor
reiser jeg ikke bare med filmen for å vise den, men også for å lære.

Inspirasjonskilder

The Third Wife er inspirert av historien til Ash Mayfairs familie. Mennene og kvinnene i filmen
er tatt fra virkelige mennesker, knyttet til det landlige landskapet i Vietnam. Historien, selv om
den er fiktiv, er vevet sammen av flere virkelige hendelser. Både hennes oldemor og bestemor
ble giftet bort i arrangerte ekteskap i ung alder. Hennes oldemor levde i et polygamisk ekteskap
fra hun var en tenåring til slutten av hennes liv. Historien om arrangerte ekteskap stikker dypt, og
hun ble tiltrukket av temaet ikke bare grunnet hennes families historie men også fordi dette
dessverre er en skikk som fremdeles eksisterer i en del land i verden.

Da de startet å lage filmen for fem år siden, opplevde hun at mange hun snakket med i
forarbeidet til filmen hadde familiemedlemmer som hadde opplevd mye av det samme som
karakterene i filmen.

Settet i filmen ble designet til å være historisk eksakt. Da de øvde, jobbet hun nært med
skuespillerene med alle aspekter ved deres karakter. Hun tok i bruk historisk research, litteratur,
maleri og musikk for at de skulle lære seg om tankeprosessen til menneskene i denne perioden.
Som filmskaper er ikke Ash Mayfair spesielt inspirert av noen spesifikke filmskapere.

-Jeg lærer av alle filmskapere jeg har muligheten til å se arbeidet til eller vedkommendes prosess
som jeg er så heldig å få observere. Inspirasjon kommer i fra overalt. Livet er et forbløffende rikt
veggteppe av historier og sammenhenger.