Festivalavslutning 2012 – Takeshi Kitanos ferske kriminalthriller
«If a succesful Yakuza-movie formula ain’t broke, Why fix it?» (Screendaily). Rykende fersk fra premiere i Venezia avsluttes årets Film fra sør med Takeshi Kitanos (også kalt Beat Takeshi) mørke Yakuza-verden.
Vi kjenner den japanske auteuren fra filmer som Sonatine (1993) og Hana-bi (1997), men det var som Yakuza-portrettør han først ble verdenskjent. Beat Takeshi er fortsatt en toppkjendis i japansk underholdningsindustri – både som regissør, skuespiller og komiker. På lørdag viser vi hans nyeste film, den hardtslående kriminalthrilleren Outrage Beyond. Filmen er en oppfølger til kriminalthrilleren Outrage fra 2010, og det som startet som en intern strid har nå utviklet seg til full krig.
«Når en bil hentes opp av Tokyo Bay viser den seg å inneholde liket til en profilert anti-mafia etterforsker. Umiddelbart etterpå setter politiet i scene en storstilt aksjon mot hele den kriminelle underverden, som involverer gjeninnsettelsen av den korrupte politisjefen Kataoka som leder av operasjonen. Han har imidlertid sin egen agenda, og manipulerer seg inn ved å gjøre halvsjuskete avtaler med bossene i begge de to store rivaliserende familiene; Sanno og Hanabishi. Men når en aksjon mot Sanno-bossen Kato går galt, leier Kataoka inn eks-gangsteren Ohtomo (Beat Kitano) – som har sine helt personlige grunner til å få has på Kato».
Sitatet i starten av artikkelen er fra en omtale fra Screendaily. Outrage Beyond har allerede rukket å få gode omtaler i store tidsskrifter og nettsteder som Screendaily og Hollywood reporter:
- a thogh slog at first, Takeshi Kitano’s latest yakuza crime spree should come with an explanatory manual, but the cumulative payoff of nasty humor, intrigue and visceral kill thrills is considerable. (Hollywood reporter)
- Outrage Beyond brings two fresh ideas to the yakuza table – the first is the idea of the clans as companies that feature the same levels of inefficiency, bureaucracy and in-fighting as their legitimate equivalents. The second is to bring a policeman into the mix, not as heroic crimebuster but as a sly manipulator of clan alliances. The world that Kitano paints here is one in which codes of honour are challenged by a new kind of realpolitik, both within the clans and the forces of law and order. (Screendaily)
Se traileren her: