Forbudte toner i Dok:Sør
I filmene They Will Have To Kill Us First og Tomorrow We Disappear får vi et nært innblikk i problemene som oppstår når et helt folk blir drevet bort fra sine kunstneriske liv og hjem.
I They Will Have To Kill Us First og Tomorrow We Disappear blir vi kjent med to ulike folk på to ulike kontinenter som har én ting til felles – de kjemper for å bevare sin kultur og identitet etter å ha blitt forvist fra sine hjem.
Filmene forteller hver sin historie om verdenskjente musikere og kunstnere som i årevis har beriket sine nære omgivelser med fargerike tilværelser. For begge disse folkegruppene utgjør kunsten forskjellen på liv og død. De kjemper en felles, men separat kamp i hvert sitt verdenshjørne. Deres uovervinnelige mål er å holde kunsten og musikken i live.
Er det gode og fengende dokumentarer du er ute etter i Film fra Sør, er det spesielt disse to rystende, men vakre filmene du burde få med deg.
They Will Have to Kill Us First
They Will Have to Kill Us First tar oss med til Mali i 2012 da landets musikere ble tvunget i eksil etter at fundamentalistiske islamister innførte et forbud mot musikk. Filmen gir oss et inntrykk av hvor viktig musikk er som kommunikasjonsform i landet. Når historiens strengeste sharialov blir innført velger musikerne å kjempe for å holde musikken i live, fremfor å legge ned instrumentene. Gjennom portrettintervjuer blir vi kjent med musikere som har turnert verden rundt med musikken sin. De insisterer på å bevare sin kulturarv og sin identitet.
Blant disse følger vi sangeren Khaira Arby i forberedelsene mot det endelige målet: å gjennomføre den første konserten i Timbuktu etter at forbudet er innført. Til tross for et mørkt bakteppe benytter filmen seg av et rikelig utvalg av lystige afrikanske rytmer som virkelig får det til å rykke i dansefoten. Omstendighetene til tross.
Tomorrow We Disappear
I Tomorrow We Disappear møter vi gatekunstnerkolonien Kathpulti som drives ut av sine hjem i New Dehli i India etter at myndighetene har bestemt at det skal bygges luksuriøse skyskrapere og kjøpesentre i området som har vært hjemmet deres i over 50 år. Her er det ikke islamistiske fundamentalister som bestemmer seg for å frarøve kunstnerne sitt næringsgrunnlag, men heller sultne kapitalister som har et mål for øye: å tjene penger på et utvidet shoppingtilbud for byens innbyggere.
Levebrødet blir tatt fra kolonien, og gleden over deres ablegøyer fra så mange flere. I denne tragiske situasjonen står Kathpulti ovenfor et valg om å finne nye veier for å forenes, eller å gå inn i en ny framtid som et splittet folk. Filmen er krydret med en herlig miks av emosjonelle intervjuer, sverdspisende gatekunstnere og imponerende akrobatiske krumspring pakket inn i Indias fargerike omgivelser og musikalske tradisjoner.
Forbidden melodies in DokSør
In the films "They will have to kill us first" and "Tomorrow we disappear" we get a close insight into the problems that arise when an entire people is driven from their artistic lives and homes.
In these films we get to know two different people on two different continents who have one thing incommon. They are fighting to preserve their culture and identity after having been compelled to leave their homes. Each film tells its own story about world-famous musicians and artists who for years have enriched their immediate surroundings with their colorful existence. For both these communities art is the difference between life and death. They fight a common but separate battle in different corners of the world. Their invincible goal is to keep their art and music alive.
Trailer «They will have to kill us first »
"They will have to kill us first" takes us to Mali in 2012 when the country's musicians were forced into exile after hardline Islamists imposed a ban on music. The film gives us an idea of how important music is as way of communication in the country. When the strictest sharia law in the history is imposed on the country, the musicians choose to fight to keep the music alive, rather than to lay down their instruments. Through personal portraits we meet musicians who have toured the world with their music. They insist on preserving their heritage and their identity. Among these, we follow the singer Khair Arby who is preparing to realize her ultimate goal: organize her first concert in Timbuktu after the ban was introduced. On a dark backdrop the film utilizes an ample selection of cheerful African rhythms which, at times, even make you want to dance, in spite of the circumstances.
Trailer «Tomorrow we disappear »
In "Tomorrow we disappear" we meet the street art colony Kathpulti who was driven out of their homes in New Dehli in India after the government had given the authorization to real estate companies to construct luxurious skyscrapers and shopping malls in the area that has been their home for over 50 years. In this case, there were not Islamic fundamentalists who decided to deprive them from their livelihood, but rather hungry capitalists who had a goal in mind: to make money on extended shopping possibilities for the city’s population. Livelihood is taken away from the colony and the joy of their antics from so many others. In this tragic situation, the colony is affronted with two choices: find new ways to unite, or meet the future as a divided community. The film is provided with a delightful mix of emotional interviews, sword eating street artists and impressive acrobatics enveloped in India's colorful surroundings and musical traditions.
If you’re looking for quality and captivating documentaries in the Films from the South, it is particularly these two jarring but beautiful films that you should go for.