Latin-Amerikanske filmer i Cannes

Film fra Sør rapporterer fra Cannes 2012, hvor vi har gått inn i kinomørket og sett nærmere på ny Latin-amerikansk film av både gamle veteraner og helt ferske talenter.

Widows
De som likte Son of the Bride og Elsa & Fred kan glede seg til den nye argentinske filmen Widows, regissert av Marcos Carnevale. I hovedrollen finner vi legenden Graciela Borges, en enke som lærer seg å leve side om side med sin avdøde ektemanns tidligere elskerinne. Det originale manuset der relasjoner kvinner i mellom står sentralt, åpner opp for komiske situasjoner og minner om Almodóvars tidlige arbeider. Men filmen er ikke blottet for drama, da den også tar opp vanskelige tema som svik, savn, forsoning og død.

Trailer til Widows

Los Salvajes
Argentina er ubestridelig en av Latin-amerikas sterkeste filmnasjoner, og det er derfor ikke rart at de stiller sterkt på en festival som Cannes. De fleste Film fra Sør gåere kjenner godt til Pablo Trapero. I år er det hans manusforfatter Alejandro Fadel som står i sentrum med sin første film Los Salvajes, som fikk plass i det prestisjefylte programmet Semaine de la Critique hvor filmen vant ACID prisen. En argentisk independent som blir beskrevet av festivalen selv som en fabel med referanser til romanen Lord of the Flies og den amerikanske regissøren og fotografen Larry Clarks dekadente ungdomsportretter. En gruppe ungdommer rømmer fra en ungdomsanstalt og flykter ut i naturen. En mørk, forstyrrende film om menneskets iboende destruktive krefter.

From Tuesday to Tuesday
En annen film vi skulle bite oss merke i er From Tuesday to Tuesday. Vi møter Juan, en sjenert vektløfter som drømmer om bedre økonomi og bedre status. En mulighet åpenbarer seg, og har tar et valg som strider imot moralske konvensjoner. Kan midlene rettferdiggjøre målet? Tilsynelatende en enkel og liten film, som underveis avslører en dybde både hos hovedpersonen som i selve fortellingen, og stiller publikum ovenfor etiske dilemma.

NO
Et av prosjektene det har knyttet seg store forventninger til det siste året, er chilenske Pablo Larraíns film NO, med meksikanske Gael García Bernal i hovedrollen. Film fra Sør er svært begeistret for resultatet. Bernal har slått om til bred chilensk Santiago dialekt, selv om det godt kan diskuteres hvor vellykket dette har vært. Filmen NO tar for seg en virkelig og surrealistisk hendelse fra Chile's historie. Grunnet internasjonalt press går diktator Pinochet med på et referendum og åpner opp for 15 minutters daglig reklamefilm på nasjonal tv for og imot diktaturet. Bernal spiller rollen som Saavedra, den suksessfulle reklamemannen som får oppdraget for opposisjonen. Filmens stil er tro mot Larraíns skitne og nostalgiske univers, med et skarpt manus som rommer mange lattervekkende episoder. Pablo Larraín har tidligere vist sine filmer Tony Manero og Post Mortem på Film fra Sør festivalen.

3
Auteuren fra Uruguay, Pablo Stoll Ward, har tidligere hatt suksess i Skandinavia med filmer som 25 Watts og Whisky, begge vist på Film fra Sør. I Cannes presenterte han, for andre gang etter tapet av sin makker Juan Pablo Rebella, filmen 3. Vi møter tre disfunksjonelle karakterer i en familie som forsøker å finne tilbake til hverandre. I Stolls særegne stil, presenteres et underfundig persongalleri som kjennetegnes av å være avslørende sårbare og misnøyde med sin livssituasjon. 3 er en morsom og utilslørt observasjon som tar mennesket og savnet etter tilhørlighet på kornet. Som Larraìn har også Stoll et umiskjennelig og tydelig grep om mise-en scene, med grelle farger og dekor, som komplementeres av fortellinger om den grå hverdag.

Trailer til 3

After Lucía
Mye god film produseres også i Mexico. I år kunne filmen After Lucía presenteres i Un Certain Regard programmet, og vant hovedprisen i dette kategori. Det er først og fremst fremgangen i fortellingen og valgene som taes av karakterene underveis, som er treffende i filmen. Som From Tuesday to Tuesday, overrasker After Lucía når den går lenger enn forventet og fremkaller sterke følelser av ubehag. Et spennende arbeid som har fått mye oppmerksomhet under og i etterkant av festivalen.

Programmet til Cannes festivalen kurateres og er som oftest av høy kvalitet, med varierende grad av uavhengig og eksperimentell film. Samtidig presenteres også et utvalg arbeider i filmmarkedet. Film fra Sør har sett filmer hos begge, men det er kanskje ikke overraskende at de vi setter størst pris på er å finne i det offisielle programmet, og de mest kommersielle utenfor. Vi har en stor jobb foran oss med å sortere omlag 80 filmer fra årets Cannes besøk, for å bringe det beste til vårt publikum i Oslo.

Følg med på andre deler av rapporten om Cannes 2012, her på filmfrasor.no.