Nytt norsk produksjonsfond støtter filmproduksjon i sør

Thailandske Eternity er klar for Film fra Sør festivalen 2011. Filmen er blant annet finansiert av nederlandske Hubert Bals Fund. Nå er det lignende SØRFOND etablert i Norge.

Under årets filmfestival i Rotterdam vant den Thailandske filmen Eternity av Sivaroj Kongsakul den prestisjetunge Tiger Award 2011. Filmen er delfinansiert av nederlandske Hubert Bals Fund. Fondet ble etablert i 1988 og har siden starten gitt støtte til over 900 filmproduksjoner fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Midt-Østen og deler av Øst-Europa. Formålet er blant annet å støtte filmproduksjon som ellers ikke ville blitt realisert av økonomiske eller politiske årsaker.

Filmfond og gjeve priser

Vi spør Lasse Skagen, kunstnerisk leder i Stiftelsen Film fra Sør om hva det betyr å få en slik pris.
– Det er klart at det å vinne gjeve priser stimulerer den lokale filmindustrien. Det å se at det er mulig å nå til topps inspirerer, sier Skagen.

– Hva med fondet som har gitt penger til produksjonen av Eternity?

– Det finnes flere fond i Europa med samme formål som Hubert Bals Fund og de andre er bygget over den samme lesten, sier Skagen.

– Men det er økonomiske nedgangstider og flere av fondene er hardt presset. Gøteborg Internasjonale Filmfond har for eksempel fått sine bevilgninger kuttet helt av svenske SIDA, tilsvarende norske Norad.

Norske SØRFOND og den franske forbindelsen

Stiftelsen Film fra Sør er initiativtager til et nytt tilsvarende fond i Norge kalt SØRFOND. Det kongelige norske utenriksdepartement og Erik Solheim har bevilget 10 millioner kroner over en 5 års periode. Kulturdepartementet står for driften av fondet gjennom allokering av støtte til sin forlengede arm Norsk filminstitutt.

Vi spør Skagen, som har fulgt prosessen med SØRFOND i flere år, om hvorfor fondet ble opprettet.
– Ideen om et produksjonsfond i forlengelsen av Stiftelsen Film fra Sør er gammel, men det var først i 2008 at det ble til noe mer enn bare en idé. Den haitisk-franske filmskaperen Raoul Peck var hovedgjest under festivalen. Han hadde tidligere sittet en periode som president for franske Fond Süd Cinema som arbeider etter de samme formål som Hubert Bals Fund.

– Raoul Peck, John Petter Opdahl fra utenriksdepartementet og jeg var tilstede på en middag hos den franske ambassadøren Brigitte Collette, fortsetter Skagen.

– Både Peck og ambassadør Collette ble i ettertid sentrale brikker i utviklingen av den norske SØRFOND-modellen. Vi har masse å takke begge to for, sier Skagen, og understreker at uten innsatsen fra dem og toppfolkene fra Fond Süd Cinema ville det norske fondet neppe blitt realisert. De kom til Oslo og presenterte mulighetene som lå i etableringen av et slikt fond. Det ble godt mottatt av den norske filmindustrien og folkene i det politiske systemet.

Film fra Sørs rolle og SØRFOND Forum

– Hvem har ansvaret for å drive dette fondet?
– Stiftelsen Film fra Sør og Norsk filminstitutt skal sammen drifte fondet, hvor vi får ansvaret for den internasjonale markedsføringen og skal fungere som møteplass mellom produsenter og regissører fra Sør og fra Norge, blant annet ved å arrangere et pitcheforum under årets festival i oktober, fortsetter Skagen. NFI får ansvaret med å behandle alle søknadene om støtte.

Hva er et pitcheforum?
– Sørfond Forum, som inkluderer et pitcheforum, arrangeres 13. – 14. oktober under årets Film fra Sør festival. Det er den tiltenkte møteplassen mellom aktuelle søkere fra Sør og potensielle norske co-produsenter. Det er en forutsetning at de produsentene fra Sør som søker støtte må ha en norsk co-produsent når de sender inn den endelige søknaden innen 15. desember 2011.

Så aktuelle søkere inviteres til å presentere sine prosjekter for norske potensielle coprodusenter?
– Ja, det er helt korrekt. Her får Film fra Sør virkelig oppfylt et av sine grunnmål – å bidra til økt kontakt mellom filmskapere og produsenter fra Sør og fra Norge.

– Du er med andre ord veldig fornøyd med dette?
– Hehe, ja, dette er en dream come through. Krysskulturell kontakt er svært viktig, ikke minst har den siste tidens grufulle hendelser bekreftet dette. Å lese og se historier bli fortalt med utgangspunkt i helt andre kulturer kan gi verdifull inspirasjon og innsikt.

Hvordan blir prosjektene som får støtte plukket ut?
– Ja, her kommer en annen dimensjon i dette inn, knyttet til det vi akkurat snakket om. Alle søknader som kommer inn skal vurderes av en jury på tre personer som blir nedsatt av Norsk filminstitutt og Stiftelsen Film fra Sør. Folk i den norske filmbransjen inviteres til å lese og vurdere manuskripter. Jeg kan huske jeg satt tilbords med den franske regissøren Claire Denis under en middag da hun var på besøk her i Oslo sist vinter. Hun fortalte at hun hadde sittet i en av kommisjonene til Fond Süd Cinema for noen år siden og kunne fortelle at hun hadde hentet masse inspirasjon og verdifull kunnskap av å lese alle manusene som kom inn. Så her er det noe for den norske filmbransjen å glede seg til, sier Skagen.

Forhåpninger til SØRFOND

– Så hva kan vi vente oss av SØRFOND? Hva er drømmen i dette prosjektet?
– Det er mange forhåpninger, ikke minst at vi kan bidra til å realisere gode filmprosjekter som ellers ikke ville sett dagens lys. Men jeg må også innrømme å ha en liten gullpalme i magen: å oppleve at en film støttet av SØRFOND med en norsk co-produsent vinner verdens gjeveste filmpris: Gullpalmen i Cannes. Jeg minner om at en av fjorårets filmer, Uncle Bonmee who can recall his past lives, oppnådde akkurat dette i 2010 og var støttet både av Hubert Bals Fond og Fond Süd Cinema. Uten deres bidrag ville den muligens aldri blitt realisert.

Her kan du se en oversikt over hvilke land som kan søke støtte fra SØRFOND.