Programmet begynner å ta form!

Film Fra Sørs programråd hadde nylig et møte hvor man diskuterte hvilke godbiter som skal serveres festivalpublikummet til høsten.

Film Fra Sørs programråd hadde nylig et møte hvor man diskuterte hvilke godbiter som skal serveres festivalpublikummet til høsten.

- Det er et mylder av temaer og måter å fortelle film på i det som blir programmet vårt, men det som binder alle sammen er kvalitet i gjennomføringen og historier som engasjerer og underholder, forteller festivalens kunstneriske leder, Lasse Skagen.

- Vi har satt kvalitet som vår ypperste retningslinje - og så kan man jo absolutt diskutere hva det begrepet egentlig betyr. Men alle vil som et minimum kunne identifisere kvaliteten i en filmproduksjon - fra den tekniske kvaliteten, til skuespillerprestasjoner. Så er spørsmålet om det regissøren har på hjertet engasjerer, underholder eller spiller på noen av strengene hos deg som publikummer.

KVALITETSPROGRAM

Programslippet er ikke før utpå høsten, men mye er på plass, og allerede nå kan vi love mange høydepunkter og spennende regissørbesøk.

- Våre spesialinviterte regissører i seksjonen Directors Special Portrait vil fronte et kvalitetsprogram som jeg tror mange publikummer vil like. Det er urolige tider, og tidsfølelsen er mørk - men det finnes store klynger av lys, entusiasme, håp og glede, som gir høstens vakreste eventyr de opplevelsene jeg tror vårt kjære publikum er på jakt etter, sier Skagen.

Med seg i programrådet har han FFS-kollegene Ida Johannessen, Eivind Grøtteland og Per Eirik Gilsvik, samt Kristian Takvam Kindt (Arabiske filmdager), Christin Berg (programdirektør i Nordisk Film Kino) og Chloe Faulkner (Norsk Filmklubbforbund og skribent i filmtidsskriftet Z).

Lasse kopi

(Lasse Skagen)

- Hvordan jobber programrådet?

- Programrådet har cirka 4 møter i perioden frem til programmet settes. Da har medlemmene vært på minst én internasjonal filmfestival, og gjerne flere, og har også sett aktuelle filmer på forhånd i form screenere vi får tilsendt på nettlinker eller på DVD. På møtene diskuterer vi foreslåtte filmer, programkonsepter og aktuelle regissører. Argumenterer man godt for en film, så er det store sjanser for at den ender opp i programmet.

FESTIVALSNAKKISER PÅ PLASS

Som programdirektør hos Film Fra Sørs viktigste kinopartner, Nordisk Film Kino, er Christin Berg en stor ressurs for festivalens programråd, som hun har vært medlem av i fire år. Hun er vant med å vurdere film og har et viktig nettverk blant de norske distributørene.

Christin_500x750_Jo Michael

(Christin Berg)

- Siden jeg ser mye film og reiser på festivaler i den ordinære jobben min i Nordisk Film Kino, kan jeg kontinuerlig komme med innspill til filmer som kan være aktuelle for festivalen i en eller annen sammenheng. Jeg har også et nært samarbeid med distributørene, og det er fint å ha dialogen med dem om aktuelle sørfilmer. Jeg blir inspirert av å jobbe med de flinke folka i programrådet, de sitter med en enorm kunnskap og oversikt over hva som finnes på sørfronten, forteller Berg.

- Lasse Skagen og co. setter opp festivalprogrammet, som er litt av et puslespill å lande. Festivaljobbing er ikke for pyser, og det gjelder å ha et strukturert hode.

Christin Berg fremholder også at årets FFS-program blir knallsterkt. Flere av de store festivalsnakkisene er allerede sikret til hovedprogrammet, og sideseriene begynner også å ta form.

- Publikum i Oslo er skikkelig heldige som kan meske seg med filmer fra land man vanligvis ikke ser så på kino, i ti samfulle dager!

PÅ JAKT ETTER UNIKE STEMMER

Chloe Faulkner er med i programrådet for første gang i år, men er et velkjent ansikt i bransjen og har stor kompetanse i å vurdere film.

chloé faulkner

(Chloe Faulkner)

- Helt siden 2010 har jeg vært involvert med Film fra Sør på ulike måter - som samarbeidspartner, ansatt og frivillig. I løpet av årene har jeg etterhvert fått godt kjennskap til festivalens profil, og til mange av filmskaperne som presenteres der. I november i fjor fikk jeg for første gang æren av å bli bedt om å bidra til filmutvalget. Det er en oppgave som jeg selvfølgelig ikke kunne takke nei til.

- Jeg er utrolig stolt av å kunne være med på å kvalitetssikre og kuratere et bredt spekter av filmer, og gi det norske publikum en smak av det fantastiske mangfoldet av filmatiske uttrykk som faktisk finnes i verden.

Chloe har fransk bakgrunn, og således stor interesse for - og oversikt over - filmskaping i fransktalende deler av verden, som for eksempel enkelte områder i Afrika.

- Det vises vanligvis alt for lite afrikansk film på norske lerreter, noe jeg håper vi kan bidra til å rette opp. Til daglig jobber jeg med distribusjon av filmer til norske filmklubber, blant annet barnefilmklubber, og jeg har hatt gleden av å bidra til seksjonen Barnas Sørfilm.

Faulkner avslører at hennes kriterier for en god film, er at den gir seeren en god opplevelse, samtidig som den tar sitt publikum på alvor. Det vil si at den går for hjertet, ikke etter lommeboka.

- En bra film - uansett om den retter seg mot barn, eller voksne - belyser uante aspekter ved tilværelsen, skaper engasjement, og er gjerne en fryd for øynene. Dette kan være et klassisk, fortellende drama, eller et sprøtt, surrealistisk kunststykke eller en seriøs dokumentar. Spesielt fint er det dersom filmen blander sammen ulike sjangre på en ny og spennende måte, eller gir uttrykk for en unik stemme innen filmskaping.

Det komplette programmet for Film Fra Sør 2016 slippes 22. september!