Satire og forvirring: Mani Haghighi
Iranske Mani Haghighi er en av årets hovedgjester, og kommer til årets festival med filmer som Modest Reception, A Dragon Arrives! og The Pig i kofferten.
«Jeg prøver å vise sider av Iran man ikke vanligvis får se – å kaste lys over en del av kulturen som ikke er reflektert i andre iranske filmer.»
Mani Haghighi
Som ung dro Mani Haghighi til Canada for å gå på college og studere filosofi. Han ble værende i over ti år, men alle filmene han har laget siden, har vært dypt forankret i hjemlandet Iran, dets historie og turbulente nåtid.
Haghighi er også skuespiller, han har filmet en novelle av kanadiske Alice Munro og laget dokumentarer om iranske kunstnere og filmskapere. Men det er komedien som har vært hans foretrukne sjanger, helt siden gjennombruddsfilmen Men at Work (2006) som gikk sin seiersgang på internasjonale filmfestivaler. Det gjelder også de tre filmene vi viser i vårt regissørportrett.
For hvordan ta temperaturen på et samfunn som Iran, hvor modernitet og tradisjon, kunst og politikk, sannhet og ideologi, er på konstant kollisjonskurs og samtidig uløselig forbundet? Jo: Ved å skru forvirringen og satiren opp et par ekstra hakk. Mani Haghighi vil få deg til å le høyt, men også gape av forbauselse. Filmene hans er underholdende komedier, men de stiller også spørsmål ved sin egen fremstilling av virkeligheten – hva er fakta, hva er oppspinn, og hvem i fortellingen kan vi egentlig stole på?
16. oktober slipper vi billetter til visningen av The Pig og artist talk med Mani Haghighi på Cinemateket den 12.nov. Samtalen er gjort i samarbeid med Montages.
Billetter til de andre visningene av Mani Haghighi slippes 26.oktober.
Filmer i portrettet
The Pig
Filmregissøren Hasan går på veggene av frustrasjon, kjedsomhet og kjærlighetssorg. Han er blitt svartelistet av regjeringen, og har ikke kunnet lage film de siste to årene. Hans favorittskuespiller og tidligere elskerinne, Shiva, er i ferd med å lage en film sammen med hans erkefiende og rivaliserende regissør, Sohrab. Men verst av alt: Én etter én er Irans mest kjente filmskapere blitt tatt av dage på bestialsk vis av en mystisk seriemorder, men morderen viser ingen tegn til å være interessert i Hasan.
«Ta det med ro, gutten min, han sparer deg til slutt», forsikrer moren hans da han dypt fornærmet søker trøst hos henne. Hvorpå Hasan sint og usikker drar på fest, drikker seg snøblind – og havner i forviklinger som gjør at han plutselig selv utpekes som gjerningsmann.
The Pig er Mani Haghighis oppfølger til publikumsfavoritten A Dragon Arrives!. Og det er overraskende at ikke også årets film krones med et utropstegn i tittelen: «Pig» er ordet filmens seriemorder skjærer inn i pannebrasken på sine ofre. En mildt sagt energisk og helsprø svart komedie om sensur og om kunstneres forfengelighet, ego og usikkerhet.
A Dragon Arrives!
Spøkelser møter politikk i denne ekstremt stilige og surrealistiske perlen av en film, som blander metafor, historie og overtro på en helt egen måte. Vi er i Iran i 1964. Etterforskeren Hafizi fra sikkerhetstjenesten blir sendt til en øde øy for å etterforske selvmordet til en politisk flyktning. Mannen bodde alene i et vrak av en seilskute, som nå har havnet på land midt i ørkenen, ved et gammelt gravfelt. Dette mystiske stedet viser seg å inneholde andre og kanskje større, uoppklarte gåter enn dødsfallet i seg selv. Med hjelp fra en eksentrisk hippie-lydingeniør og en genial geolog, begge fra Teheran, setter Hafizi i gang sin etterforskning, men de får fort følelsen av å være overvåket…
Femti år senere blir en eske med gamle objekter og fotografier fra den øde øya funnet av noen filmskapere. De bestemmer seg for å finne ut av hva som skjedde med de tre etterforskerne. Etter mesteren Abbas Kiarostami har det kommet adskillige iranske filmer som utforsker forholdet mellom sannhet og illusjon. Med sine dokumentariske innslag, samt elementer av fantasy og detektivhistorie er A Dragon Arrives! en spektakulær, morsom og visuelt forførende videreutvikling av denne tradisjonen. Det er lett å la seg rive med av filmens stilfulle noir-atmosfære, underbygget av stemningsfulle musikalske innslag som spenner fra metal til persisk folkemusikk.
Modest Reception
Modest Reception er en absurd komedie som trår gassen i bånn fra første scene og aldri ser seg tilbake. Et ungt par drar rundt i fjellene et sted på bygda i Iran i en stasjonsvogn full av cash. Er de kjærester eller venner? Svindlere eller gode hjelpere? I alle fall leker de en merkelig lek med de lutfattige bygdefolka de treffer på veien: De tilbyr dem penger, i bytte mot de mest utspekulerte og ondsinnede gjenytelser. Enten de avslår høflig eller takker ja, er de med på spøken, siden paret filmer alt de gjør med mobilkamera.
Premisset for filmen minner om reality-TV på sitt mest perverse. Og filmen er en slags mørk fabel, om hva mennesker er villig til å gjøre for penger og hvordan velgjørenhet kan føre galt av sted. Først og fremst er det en film drevet av fremragende skuespill, ikke minst fra Mani Haghighi selv og Taraneh Alidoosti i hovedrollene som filmens provokatører.