Seyfi Teoman: Et tyrkisk stjerneskudd

Regissør Seyfi Teoman har gjort det til sitt prosjekt å undersøke hvordan vi kan gjøre det gode i livet. I kveld kan du se hans nye film Our Grand Despair i Vika 2 kl 20:30.

I filmen møter vi to voksne venner som deler ungkarslivet og leilighet i Ankara. En dag skjer det en tragisk ulykke, og Ender og Çetin får plutselig ansvar for den unge studenten Nihal, søsteren til en gammel kamerat.

Som om det ikke er vanskelig nok å bli liksomforeldre over natten, forandrer Nihal seg fra å være en sårbar og stille jente til å bli en vakker kvinne foran øynene deres. De to blir stående i et dilemma når de begge to forelsker seg i sin nye leieboer.

Gullbjørnen-nominerte Our Grand Despair er en varm og nær feel-goodfilm som skildrer konfliktene som oppstår når noe nytt kommer inn i livet og truer med å snu opp ned på alt.

Inspirert av filmfestival
Egentlig var det forfatter den 33-årige Teoman drømte om å bli.

– Jeg leste masse og hadde veldig lyst til å skrive, sier han. Fortsatt henter han mye inspirasjon fra litteraturen i utviklingen av filmene sine. Han har samarbeidet med den tyrkiske forfatteren Baris Bicakci både i sin første spillefilm, Summer Book (2008) og i Our Grand Despair (2011). Teoman tok blant annet ut bokas sluttscene når han lagde film av Our Grand Despair.

– Alle sier det er vanskelig å jobbe med forfatteren, men for meg har det vært til stor hjelp med å finne fram til de rette stemningene, sier han.

– Bicakci var åpen for de forandringene jeg forslo.

Han bestemte seg for at det var film han ville drive med mens han egentlig var i ferd med å avslutte en økonomiutdannelse.

– En av grunnene til at jeg ble inspirert til å drive med film, og ikke litteratur, var Istanbul internasjonale filmfestival, å se de fantastiske filmene de viste der. Jeg begynte å ta filmemner ved universitetet. Etter å ha jobbet litt med ulike filmprosjekter og reklame, reiste jeg til Polen og begynte på filmskolen i Lodz.

I år var han tilbake på festivalen med sin egen film og vant både publikumsprisen og juryens pris.

Henter fra litteraturen
Da han begynte å skrive sin første spillefilm, bestemte Teoman seg for å bygge inn noveller i fortellingen.

– Jeg kjente til Baris Bicakci og tekstene hans. Jeg liker særlig de subtile, korte fortellingene han skriver.

I arbeidet med ny film fortsatte samarbeidet. Teoman likte både stemningen og de spørsmålene romanen Our Grand Despair stiller og bestemte seg for å lage film av historien. Den viser også den moderne tyrkiske mannen, som gjør husarbeid og lager mat.

– Mannen blir ofte vist mer maskulint enn dette. Det er i seg selv politisk og ideologisk å vise frem menn på denne måten.

Særlig ble han inspirert av valget de to vennene må ta.

Our Grand Despair handler om forholdet mellom mennesker, grensene i slike forhold, og om å klare å gjøre det gode.

Det gode er også tema i Teomans nye prosjekt, Saints. Saints er et politisk drama, der vi følger en lege under en epidemi. Han stilles overfor en rekke utfordringer, og gjennom dette utforsker Teoman spørsmålet om det gode, men fra en ny vinkel.

Også her har han fått med seg Baris Bicakci på laget, men denne gangen er historien hans egen. Manuset skives originalt til filmen av de to i felleskap.

Moderne menn
Selv om Teoman selv bor og arbeider i Istanbul, reiste han til hovedstanden for å filme trekantdramaet i Our Grand Despair. Ankara er relativt ukjent for det internasjonale filmpublikumet, i motsetning til Istanbul.

– Istanbul er brukt mye i film. Bildene derfra er på en måte brukt opp. Alt er sett før.

Teoman liker at Ankara gir nye bilder fra et moderne Tyrkia. Historien er ikke spesielt tyrkisk. Den kan være i hvilken som helst moderne by i verden.

– Samtidig er det slik at Ankara har noe spesielt ved seg. Det er en intellektuell by med mange studenter, forfattere og embedsmenn. Det er et veldig litterært og nesten mytisk sted.

Our Grand Despair vises på lørdag kl 20:30 og søndag kl 20:15 på Vika kino.