Åtte Oscarutfordrere fra Sør

Det gleder oss stort at hele åtte filmer fra festivalprogrammet vårt konkurrerer om en nominasjon i kategorien beste fremmedspråklige film til neste års Oscarutdeling. Finn ut hvilke! 

Det blir sagt at den årlige Oscarnomineringen tar den viktige pulsen på hvilken film de enkelte landene har mest tro på i den beinharde internasjonale konkurransen om prisen for beste fremmedspråklige film. Er utnevnelsen et godt lakmuspapir på nasjonal kvalitet, så kommer årets Film fra Sør Festival uten tvil veldig godt ut.

Listen vår ser ut som følger: Wakolda, The Cleaner, Fortiden, Heli, Gloria, Den grønne sykkelen, Wajma: An Afghan Love Story og The Grandmaster.

Den 85. Oscarutdelingen finner sted 24.februar. Startskuddet for stemmegivningen er den 27.desember og de nominerte offentliggjøres 16. Januar. Hvem som blir de fem nominerte i kategorien beste fremmedspråklige film gjenstår å se. Vi har sett litt nærmere på hvorfor akkurat disse er valgt ut fra sine respektive land.

Lucía Puenzos siste film Wakolda, er en nervepirrende dramathriller om en av verdenshistoriens kanskje mest forhatte menn, Josef Mengele. Wakolda er vår åpningsfilm under festivalen. Filmen er lagt til 1960-tallets Argentina og historien er sett gjennom øynene til en 12 år gammel jente. Hennes familie er på reise gjennom Patagonia og møter på veien en tysk lege som går under navnet Helmut Gregor. Dette er et intenst, ubehagelig og intelligent drama basert på Lucía Puenzos egen roman ved samme navn. Filmen har fått støtte fra SØRFOND og blitt svært rost i San Sebastian og på Biarritz-festivalen.

Etter å ha saumfart en rekke meksikanske filmer var det Heli som ble Mexicos utfordrer til en nominasjon. Dette er historien om en 17 år gammel gutt som bor og lever med sin kone og søster, og deres bekjempelser med vold, narkotika og korrupsjon. Regissør Amat Escalante har laget en sobert fortalt historie om mennesker som evner å leve i en nådeløs virkelighet uten å miste sin integritet. Filmen vant pris for beste film ved den internasjonale filmfestivalen i München tidligere i år, og fikk med seg regiprisen i Cannes.

The Cleaner er Perus andre håpefulle til en Oscarnominasjon noensinne. Sci-fi dramaet handler om Eusebio som finner og tar vare på åtte år gamle foreldreløse Joaquin etter at han blir rammet av en epidemi i Lima. Ikke overraskende gjorde The Cleaner et stort inntrykk i det internasjonale film-miljøet og fikk mye ekstra oppmerksomhet under den internasjonale filmfestivalen i San Sebastián forrige år. Filmen har også høstet priser for beste debuterende regissør.

Film fra Sørs åpningsfilm i fjor, No, ble nominert til Oscar i fjor. I år er Gloria, som vi viser i vår hovedkonkurranse, Chiles utfordrer. Filmen om den skilte kvinnen Gloria som sent i femtiårene kaster seg inn i en tilværelse og treffer single menn hun tilbringer natten med, har vært en stor suksess i Chile. Gloria ble også manges favoritt under filmfestivalen i Berlin i år. Regissør Sebastián Lelios har maktet å fortelle en historie med mange fasetter, der han bruker generøs og raus humor, med et svært realistisk blikk, til å fortelle en skjør, intim og intens historie. Hovedrolleinnehaver Paulina Garcias skuespillerprestasjon er glitrende, og hun vant Sølvbjørnen for beste kvinnelige hovedrolle under Berlinalen.

I tillegg til å være førstegangsnominert fra Saudi-Arabia er også Den grønne sykkelen den første fullt ut saudiarabiske spillefilmen, og den kommer attpåtil fra kvinnelig regissør, Haifaa Al-Mansour. Ti år gamle Wadja deltar i skolens konkurranse i koranresitasjon for å samle inn penger til å kunne kjøpe en sykkel hun har sett seg ut. For hvorfor skal ikke jenter kunne sykle som gutter? Al-Mansour er både respektert og kontroversiell i sitt hjemland. Filmen angriper ikke det saudiarabiske samfunn, men får frem et ikke-statisk handlingsrom jenter og kvinner har, som utfordres hele tiden.

Iranske Fortiden av Asghar Farhadi er en sterk kandidat til en Oscarnominasjon. For to år siden vant Farhadi Oscar for beste fremmedspråklige film med Nader og Simin – et brudd. Fortiden sentrerer rundt Ahmad som returnerer fra Iran til Paris for å sluttføre en skilsmisse etter en lengre separasjon. Ekskona Marie spilles av Bérénice Bejo, som vant pris for beste kvinnelige hovedrolle under filmfestivalen i Cannes, og filmen ble også tildelt juryprisen. Asghar Farhadi har, som i Nader og Simin – et brudd greid å blottstille de såreste sidene ved det å være menneske. Fortiden er bevis på at godt manusarbeid og godt skuespill aldri går ut på dato.

Med The Grandmaster ligger Hong Kong an til å bli nominert til hele tre priser i tillegg til beste utenlandske film: Henholdsvis beste regissør, beste mannlige skuespiller og beste kvinnelige skuespiller. Om ikke det var nok, så er regissør Wong Kar Wai rangert som nummer tre på The British Film Institutes liste over topp ti regissører i moderne tid og den første kinesiske regissør som har vunnet prisen for beste regi i Cannes noensinne. The Grandmaster er en storslått actionfilm og selve kunstfilmversjonen om kungfu-legenden Ip Man. Handlingen foregår i kjølvannet av at Kinas siste dynasti har falt, og et kaotisk og krigsherjet land. Forvent deg luftige svev og avansert koreografi. Siden dette er Wong Kar Wai, får vi også servert estetisk bergtagende regnscener i sakte film og en nærmest lyrisk skildring av et voldelig tema

Den siste utfordreren kommer fra et land som de siste årene har fylt nyhetsmediene, ikke kinosalene. Det er noe bittersøtt over tittelen Wajma: An Afghan Love Story, noe som også gjenspeiles i Wajmas karakter der hun går fra berusende forelskelse til rå desperasjon. Den nedtonete visuelle stilen er med på å underbygge det nærmest dokumentariske ved filmen. Et nyansert og engasjerende portrett av et Afghanistan dratt mellom modernitet og tradisjoner.

Disse åtte utgjør bare et lite dryss av vårt rikholdige program. Sett deg godt til rette i kinosalen, og få med deg noen av de beste filmene som har kommet det siste året!