Årtusenskiftet nærmer seg. På den venezuelanske kysten ser det ut til at dommedag er urovekkende nær. En gigantisk flodbølge truer nemlig med å skylle inn over inn byen. De fleste innbyggerne prøver å rømme og derfor står trafikken nærmest stille på den eneste hovedveien ut av området. Dette til Sebastians store forargelse. Han gir opp sitt desperate forsøk på å komme seg opp i høyden og bestemmer seg heller for å ta en omvei gjennom en sjarmerende småby. I den forlatte byen oppdager han ei lita jente som har kommet bort fra familien sin. Den lille jenta bruker byen som spillbrett, og mener hun kan avverge katastrofen ved å samle poeng i et spill hun har funnet opp. Han får også øye på Ana, en sensuell og mystisk kvinne som vandrer rundt og tar bilder av gater og bygninger. Hjemme har hun en miniatyrmodell av byen i tre. Gjennom kameraet spionerer hun på folk og følelsene deres. Sebastian blir både fascinert av spillet og av Ana. For å overleve må de fortsette spillet og følge sine følelser.

At Midnight and a Half er Mariana Rondóns første spillefilm og har blitt kalt en eksistensialistisk film om forventningene vi som betraktere har når vi ser filmen. Da kan det heller være at filmens handling strider mot våre vante forestillinger. Her er tid og mening flettet sammen på finurlige måter. Gamle myter er blandet med katolsk bildebruk. Filmen utforsker tre svært ulike reaksjoner på nyheten om en eventuell dommedag. Eller er det hele kun fantasi?

Møt Mariana Rondón til regissørsamtale:

11. oktober kl. 21.00, Ringen 1

Originaltittel A la medianoche y media

År 1999

Regissør Mariana RONDÓN, Marité UGAS

Manusforfatter Mariana RONDÓN, Marité UGAS

Fotograf Micaela CAJAHUARINGA

Produsent Mariana RONDÓN, Marité UGAS

Med Salvador DEL SOLAR, María Fernando FERRO, Constanza MORALES

Produksjonsselskap Futuro Films, Nerio Barberis Films, Sudaka Films

Spilletid 1t 30m

Format 35mm

Lenker IMDb