En minibuss med svært forskjellige passasjerer kjører gjennom en tunnel og kommer ut i et folketomt Hong Kong. Hva som har skjedd og hvor alle har blitt av, er det ingen som vet. Etter en forholdsvis beskjeden start, tar The Midnight After oss inn i en bisarr verden hvor karakterene vet like lite som publikum. Med sjangertrekk fra både sci-fi, grøsser, thriller og komedie, samt en rekke referanser til vestlig popkultur, er resultatet en mørk satire over dagens Hong Kong. Mange vil nok også se likheter mellom denne filmen og den amerikanske TV-serien Lost. Men til tross for at den er sterkt inspirert av flere sjangre, så er det aldri helt mulig å si hvilken retning filmen går. Det bisarre etterfølges av det utrolige og publikum holdes konstant engasjert. Kun når handlingen brytes helt og vi får et musikalnummer basert på David Bowies Space Oddity, får vi som publikum noen minutters hvilepause. Hvorvidt man velger å se på filmen som en vill miks av popkulturelle uttrykk eller som en smart satire får være opp til hver enkelt. Men Chan Fruit har uansett laget en av årets mest bisarre og underholdende opplevelser. eg

Anbefalt aldersgrense for filmen er 15 år.

Chan Fruit (f. 1959) regnes som en del av den andre bølgen av Hong Kong-regissører sammen med blant andre Wong Kar-wai, Kwan Stanley og Chan Peter. Han debuterte som regissør i 1993 med Finale in Blood, og har siden laget en rekke filmer som tar opp forhold i Kina og Hong Kong. De senere årene har han også laget en rekke grøssere.

Originaltittel The Midnight After

År 2014

Regissør CHAN Fruit

Manusforfatter CHAN Fai-hung, CHAN Fruit

Fotograf LAM Wah-chuen

Produsent CHIN Amy

Med WONG You-nam, MAN Janice, YAM Simon

Produksjonsselskap Film Development Fund of Hong Kong, Golden Scene, Sun Entertainment Culture

Spilletid 2t 4m

Format DCP

Lenker IMDb