The Wild Goose Lake
Fra regissøren som ga oss den mørke Gullbjørnvinneren Black Coal, Thin Ice (2014) får vi en ny mesterlig noir-thriller, som er betydelig kjappere og mer actionpreget enn forgjengeren. Det viser et Kina som kryper under huden på oss med sin underverden av lovløshet. Det er nattåpne barer med skilter i neon, rivaliserende gangstere på jakt etter hevn, regntunge netter som aldri lysner, og en etterforsker på sporet av en uheldig drapsmann.
Vi befinner oss i byen Wuhan midt i Kina. Gjenglederen Zhou havner i trøbbel på et møte hvor den lukrative businessen med tyveri av motorsykler skal fordeles. Rivaliserende grupper barker sammen, og Zhou moser feil folk. Under flukten kommer han også i skade for å drepe en politimann. Alle mann jakter dermed på stakkars Zhou, og selv en mystisk kvinnelig hjelper kommer til kort.
Bak sjangerkonvensjonene i The Wild Goose Lake kan vi ane et sosiopolitisk perspektiv. Den ville økonomiske utviklingen har skapt en grådighet og en lovløshet i deler av det kinesiske samfunnet som myndighetene ikke vil vedkjenne seg. Under sjangerfilmens dekke klarer Diao å sno seg unna sensur, og det er en glimrende prestasjon. I tillegg er filmen utført i en utsøkt og forførende visuell stil som vil fascinere mange. Et slør av mystikk hviler over første del av filmen, men for den som følger sporene er det et stort utbytte å hente.
Diao Yi’nan (f. 1969) startet som skuespiller, men er nå mest kjent som regissør og manusforfatter. Han er utdannet ved Central Academy of Drama i Beijing og har en lang karriere bak seg innen teater i Kina. Blant hans mest kjente filmer er Night Train (2007), Shower (1999) og Black Coal, Thin Ice (2014). The Wild Goose Lake hadde sin verdenspremiere i hovedprogrammet i Cannes 2019.
Originaltittel Nan fang che zhan de ju hui
År 2019
Regissør Diao Yinan
Manusforfatter Diao Yinan
Fotograf Dong Jinsong
Produsent Shen Yang
Med Hu Ge, Gwei Lun-Mei, Laio Fan, Wan Quian
Produksjonsselskap CJ Entertainment, Bitters End
Spilletid 1t 53m
Format DCP
Aldersgrense 15