En samtale med Furie-skuespiller Veronica Ngo

Vi har tatt en prat med norsk-vietnamesiske Veronica Ngo, som spiller hovedrollen i den vietnamesiske suksessfilmen Furie.

Film fra Sør: I Furie (Hai Phoung) spiller du en mor som har sittet inne, som opplever at datteren hennes blir kidnappet av en gjeng som driver med trafficking. Fortell oss om denne rollefiguren, og hva du ble tiltrukket av ved rollen.

Veronica Ngo: Hai Phoung har vært et langsiktig prosjekt med nøyaktige forberedelser og planlegging helt fra manus-fasen. Det tok oss mer enn fire år å bli klare før vi gikk i gang med selve produksjonen. Jeg er ikke bare hovedrolleinnehaver i denne filmen, men tok også rollen som produsent – så presset på meg var betydelig. Slik jeg ser det, viser Hai Phoung den sosiale virkeligheten vi står i med bortføring av barn. Det er ikke bare kommersiell kinounderholdning. Mens rollefiguren Hai Phoung leter etter barnet sitt, skildrer filmen aspekter som spirituelt moderskap; morens mot i møte med reelle farer, som gjør henne klar til å ofre sitt eget liv om det skulle kreves for å redde barnet. Det er et veldig menneskelig budskap som ligger under det mer reinspikka action-uttrykket til filmen.

FFS: Filmen byr på mye girl power, som en slags vietnamesisk versjon av Liam Neeson-filmen Taken med en kvinne i hovedrollen. Siden menn fortsatt blir tildelt de fleste actionhelt-rollene, burde bransjen anstrenge seg for å skape kvinnelige rollefigurer med de samme karakteristikkene? Hvordan er situasjonen innen vietnamesisk film på dette feltet?

VN: Generelt ser vi flere og flere kvinnelige skuespillere på det store lerretet, både globalt og i Vietnam. Det vi ser er at filmer med disse rollefigurene motiverer og inspirerer jenter til å bli uavhengige, sterke og vellykkede i sine egne liv. Det er en positiv spiral som gradvis forandrer samfunnet vi lever i. Det er flott å se at det sørøstlige Asia klarer å dyrke fram flere vellykkede kvinnelige hovedroller. I Vietnam er det for tiden ekstremt mange prosjekter som drives fram av kvinner. Dette er representativt for en ny generasjon vietnamesiske kvinner; en generasjon av selvsikre og uavhengige kvinner. Jeg tror Hai Phoung er en film som kan ha positiv påvirkningskraft på et ungt kvinnelig publikum – at den kan være en støtte når de vil stå opp for seg selv, bli uavhengige og bestemme over sine egne liv. Det er kanskje seint, men jeg opplever at det er den veien vinden blåser for oss nå.

FFS: Vi har lest at filmen er den første vietnamesiske filmen som får bred distribusjon i USA. Hvordan har den blitt mottatt hjemme i Vietnam?

VN: Drøye fire uker etter kinopremieren i Vietnam har den tjent inn mer enn 200 milliarder VND, hvilket gjør at det er den mest innbringende vietnamesiske filmen noensinne – tross sin høye aldersgrense.

Jeg er dypt takknemlig overfor Studio68 og publikummet som har støttet Hai Phoung på veien. Det viser bare at hvis vi lager gode filmer, så vil publikum støtte oss. Mine neste prosjekter vil kanskje ikke nå de samme svimlende høydene som Hai Phoung, men med det profesjonelle og dedikerte teamet som jobber med meg, har jeg tro på at det blir mye spennende å se.

FFS: Ryktene sier at det kan komme en oppfølger. Ligger det noe i disse ryktene? I så fall, er du involvert, og hva er vinklingen på historien denne gangen? Og når kan vi vente å se den på kino?

VN: Vi har faktisk nylig annonsert ikke en oppfølger, med en prequel til denne filmen. Handlingen er sentrert rundt den mørke utviklingen til superskurken i Hai Phoung, nemlig Thanh Soi. Det blir på mange måter en enda tøffere film, fordi rollefiguren Thanh Soi er ekstremt tøff og hard. Dette blir et realt knyttneveslag for dem som virkelig vil følge med på vietnamesisk film. Den er i produksjon, og skal etter planen lanseres i 2021.

FFS: De siste årene har du vært å se i en rekke forskjellige, høyt profilerte Hollywood-filmer; vi kan nevne Star Wars, Da 5 Bloods, The Old Guard. Kan du fortelle oss litt om hvordan det er å arbeide innenfor dette kommersielle systemet, og om dine ambisjoner overfor Hollywood-studioene?

VN: Den kinesiske filmindustrien er svært dominerende i Asia. I den vestlige verden tenker man fort at noen er kinesiske hvis man har svart hår og mørke øyne. Det vil jeg gjerne gjøre noe med. Jeg er vietnameser, og stolt av landet mitt og folket mitt. Vi har en lang historie innen film, som jeg håper kan få utvikle seg videre. For hver rolle jeg spiller i Hollywood-systemet, ønsker jeg å løfte fram den stolte arven jeg bærer på.

Jeg tror at enhver skuespiller har sine drømmer og mål. For mange er det største målet å få ta del i Hollywood-prosjekter. Jeg ble med i disse prosjektene for å lære mer om hvordan de produserer filmer med profesjonelle crews. Jeg har produsert vietnamesiske filmer i fem år nå, og vil alltid være interessert i å lære fra de beste og mest erfarne. I den nære framtiden håper jeg å kunne fokusere på Studio68 sine prosjekter, og å dedikere meg selv til å utvikle det vietnamesiske filmmarkedet.

FFS: For tiden jobber du på et nytt vietnamesisk prosjekt, hvor du er kreditert som skuespiller, produsent, og manusforfatter. Kan du fortelle oss litt om situasjonen i den vietnamesiske filmindustrien, og hvilke ambisjoner du har innen disse forskjellige feltene?

VN: De siste fem årene kan godt kalles for gylne år for den vietnamesiske filmbransjen, fordi det har vært en betydelig økning av både kvantitet og kvalitet. For fem år siden tjente en vellykket film rundt 60–70 milliarder VND, men som nevnt har vi sprengt grensene for inntjening med Hai Phoung.

Jeg prøver bestandig å gå inn i rollen til en pionér når jeg skal gjøre nye ting. Da jeg så at markedet trengte en kvinne-frontet actionfilm, lagde jeg Hai Phoung. Da jeg så at vi ikke hadde en fantasy-film for barn, gjorde jeg Trang Ti. Når markedet trenger en action-drama-film, produserer jeg Thanh Soi. Vietnam hadde ikke en egen superheltfilm, så da investerte jeg i VINAMAN. Og da jeg så at vi trengte en historisk actionfilm, valgte jeg å lage en spillefilm-versjon av Le Nhat Lan. Jeg vil alltid prøve å sette nye grenser og mål for meg selv – det som kommer må være bedre enn det som kom før, og jeg må slå rekordene som jeg selv har satt. Man må tenke som en ekte pionér om man vil skape noe helt annerledes, og det er med den tankegangen i bunnen Studio68 bringer nye filmopplevelser til vietnamesiske publikum.