Kunst, politikk og makt i dagens digitaliserte samfunn
«Freedom is a pretty strange thing. Once you’ve experienced it, it remains in your heart, and no one can take it away,» sier Ai Weiwei og blunker til kameraet. Ai Weiwei retter i sine verker en skarp kritikk mot de autoritære kinesiske myndighetene og deres forhold til demokrati og menneskerettigheter. Under årets festival viser vi dokumentaren Ai Weiwei: Never Sorry.
Ai Weiwei gir seg i kast med de fleste uttrykksformer innen kunst, det være seg skulptur, arkitektur, installasjon, fotografi eller film, for å nå frem med sitt politiske budskap. I oktober 2011 ble Ai Weiwei kåret som nr.1 på den årlige listen over de mest innflytelsesrike aktørene innen moderne kunst i magasinet ArtReview. Avgjørelsen var ikke like populær hos de kinesiske makthaverne. Talsmannen for kinesiske utlendingsmyndigheter, Liu Weimin, svarte med denne uttalelsen: «China has many artists who have sufficient ability. We feel that a selection that is based purely on a political bias and perspective has violated the objectives of the magazine».
Samme år ble Ai Weiwei fengslet og dømt til å betale nesten 14 millioner (!) i bot etter at selskapet hans ble anklaget for å ha unndratt skatt. Den omstridte dommen, som mange ser på som et forsøk på å fortie kunstnerens refs av myndighetene, har ført til ytterligere oppmerksomhet rundt kunstneren, og en internasjonal bevegelse kjemper nå for å få ham frikjent.
Ai Weiwei har hatt en rekke utstillinger på prestisjetunge gallerier verden over, og har vært nominert og mottatt kåringer ved flere anledninger. For tiden kan du få med deg utstillingen Real Life Stories ved Kunstmuseene i Bergen der Ai Weiwei stiller ut sammen med ni andre etablerte kinesiske kunstnere, som alle belyser samfunnsforholdene i Kina.