Smakebiter fra årets program!

En mesterregissør, en skrekkinngytende ny seksjon og en etterspurt feminist-film: her er noen smakebiter fra høstens Film fra Sør-program.

Årets Film fra Sør-festival byr på nye verk fra noen av verdens ledende filmskapere, fascinerende dokumentarer, hakesleppfremkallende kunstfilm og reinspikket underholdningsfilm. Og i tillegg lar vi sjangerfilmen få en ekstra stor plass.

Iransk mesterregissør
Film fra Sør har i årevis hentet anerkjente filmskapere til Oslo, og i år er vi ekstra stolte over å presentere en gigant i iransk film, Mohammad Rasoulof.

Å bruke ordet «modig» om kontroversielle kunstnere er kanskje en klisjé, men få fortjener merkelappen mer enn Mohammad Rasoulof. I 2009 var han blant filmskaperne som tydelig støttet opposisjonens grønne revolusjon for demokrati i Iran. Etter at regimet slo tilbake, ble Rasoulof og andre opposisjonelle kunstnere arrestert i 2010, mens han arbeidet på sin fjerde spillefilm, Goodbye. Både Rasoulof og Jafar Panahi ble dømt til fengsel samt yrkes- og utreiseforbud.

For litt over en uke siden fikk vi beskjed om at Rasoulof fikk passet sitt konfiskert av iranske myndigheter etter et besøk på Telluride Film Festival og at regissøren ble beordret til å møte i retten. Rasoulof har takket ja til invitasjonen fra Film fra Sør om å presentere en rekke av filmene sine på årets festival, og vi håper at saken får en løsning før den tid.

"Mohammad Rasoulof står ved siden av Jafar Panahi som sentrale bautaer i den kritiske fortellingen om det iranske samfunnet, og vi har gjennom flere år hatt Rasoulof på blokka som en ønsket gjest. Da vi fikk dette bekreftet for noen uker siden var det jubel i taket. Den siste tidens utvikling er bekymringsverdig. Vi vet at disse prosessene kan trekke ut i tid, men vi holder tett kontakt med Rasoulof og håper problemet løser seg innen han reiser til Film fra Sør. Vi håper på det beste,” sier kunstnerisk leder Lasse Skagen.

Les mer om situasjonen her.

Med en dom bak seg for ulovlig filming og med trusselen om ytterligere fengselsopphold hengende over hodet, er Rasoulofs nyeste film, A Man of Integrity, spilt inn i hemmelighet, og er en av filmene vi viser på årets festival. Filmen ble vist i Un Certain Regard-seksjonen under årets filmfestival i Cannes, og stakk av med hovedprisen.

I A Man of Integrity er det blant annet retts- og fengselssystemet som får unngjelde når Rasoulof tar oss med til en avsidesliggende småby nord i Iran. Her møter vi Reza som sammen med sin kone og sønn har måttet forlate Teheran etter å ha havnet i unåde hos en tidligere arbeidsgiver. Filmen setter tidlig sitt premiss: Enten er du på parti med de undertrykte, eller med undertrykkerne.

I tillegg til å vise hans siste film har vi valgt oss thrilleren Manuscripts Don’t Burn (2013) som er svært politisk og direkte i sin kritikk av det iranske regimet. Vi viser også Iron Island (2005) som handler om fremtiden til en rekke hjemløse familier på et synkende skip, - en film som kan ses både som allegori over Iran og en universell fortelling om overlevelse.

Sjangerinvasjon
Mange av de hvasseste filmskaperne fra sør bruker underholdningsfilmen i sin kunstneriske utforskning. På årets festival graver vi dypere i sjangerkista og henter frem noen virkelige godbiter. Det blir japansk vampyrfilm, hardkokt koreansk action og vietnamesisk body-horror.

En av filmene i årets sjangerprogram er den brasilianske Good Manners. Filmen konsentrerer seg om Clara som jobber som hushjelp for Ana, en rik, høygravid kvinne. Graviditeten gjør Ana konstant sulten, men alt hun vil spise er kjøtt. Ved fullmåne legger en bevisstløs Ana ut på nattevandring, og jo nærmere hun kommer termin, desto mindre kontroll har hun over egen kropp.

Good Manners glir sømløst mellom skrekkfilm, romantisk drama, oppvekstskildring og body-horror, med klasseforskjeller i samtidens Brasil som bakteppe.

Regissørenes bak Good Manners har tidligere laget filmen Hard Labour som ble vist på Film fra Sør-festivalen i 2011.

Årets sjangerprogram har vært en stor inspirasjonskilde for årets Film fra Sør-profil. Les mer om dette her.

Resten av titlene på årets sjangerprogram slippes i oktober.

Leppestift under burkaen
En av filmene vi tidlig fikk henvendelser om vi skulle vise under årets festival var den indiske dramakomedien Lipstick Under My Burkha.

Filmen portretterer fire indiske kvinner som alle slåss for å finne sin identitet og løsrive seg fra tradisjonelle forventninger i det indiske samfunnet. Det er med andre ord kvinners egne drømmer og fantasier som står i sentrum for handlingen i denne tankevekkende, morsomme og viktige filmen.

Lipstick Under My Burkha vant Oxfam-prisen for beste film om likestilling på filmfestivalen i Mumbai i 2016. Siden ble den nektet videre distribusjon i India, fordi den var for «dameorientert» og skildrer seksualitet for åpenlyst. Etter langvarig kamp mot filmsensuren fikk den sin offisielle premiere i India i juli i år, noe som er omtalt som en seier for landets kvinner. Vi gleder oss til å vise filmen under årets festival!

Billetter til utvalgte visninger, blant annet åpning- og avslutningsfilm, samt festivalpass og klippekort, legges ut for salg 19.oktober.

Hele programmet offentliggjøres 26.oktober, og alle billetter er i salg fra 27.oktober.