Den hardt prøvede Leila, enken og tobarnsmoren som står i fare for å miste jobben, er omdreiningspunktet for Son-Mother. Foruten den økonomiske usikkerheten, står hun overfor et vanskelig valg: Skal hun godta frieriet fra den vennligsinnede Kazem? Det kan i så fall få skjebnesvangre konsekvenser for den lille familien.

Halvveis ut i filmen kommer et slags sceneskifte, og herfra fortelles historien fra sønnen Amirs perspektiv. Han sender tankene til hovedpersonen i Nadine Labakis bejublede Kapernaum, om gutten som saksøker sine foreldre for å ha satt ham til verden. Det er sjelden kost at unge skuespillere klarer å utstråle sinne, sorg og fortvilelse med så stor overbevisning, men tolvårige Mahan Nasiri imponerer sort.

Son-Mother er hjerteskjærende og troverdig, og maler et dystert bilde fra Iran. Her er kjipe sjefer, grå fabrikklokaler, barn overlatt til seg selv og fortvilelse over fastlåste situasjoner. Slik blir dette en slags iransk vri på Dardenne-brødrenes sørgelige sosialrealisme.

Elias Bakken Johansen

Regissør

Mahnaz Mohammadi (f. 1975) er en iransk filmskaper og aktivist. Hun er særlig kjent for sine dokumentarfilmer, som tematiserer sosial ulikhet i det iranske samfunnet. Da Travelogue – en dokumentar der en rekke iranere forteller hvorfor de har valgt å forlate hjemlandet – ble vist under et arrangement i Paris i 2010, besluttet iranske myndigheter å nekte Mohammadi å forlate landet. Son-Mother er hennes første spillefilm.

Land Iran

År 2019

Regissør Mahnaz Mohammadi

Manusforfatter Mahnaz Mohammadi, Mohammad Rasoulof

Fotograf Ashkan Ashkani

Produsent Kaveh Farnam, Farzad Pak, Mohammad Rasoulof

Med Raha Khodayari, Mahan Nasiri, Reza Behbudi

Spilletid 1t 42m

Språk Persisk

Undertekst Engelsk

Format DCP

Aldersgrense 9

Lenker IMDb

Hva med disse filmene?