Filmåret som gikk
Deler av Film fra Sørs programråd har samlet seg rundt pepperkakeboksen og diskutert fjorårets filmiske høydepunkter fra Sør. Noen kommer på kino og andre kommer på DVD og streaming. Se våre høydepunkter og hvor, når og hvordan du kan se dem her.
Programrådet er dem som ser hundrevis av filmer hver, året rundt, og er dem som skal stilles til ansvar dersom kurateringen ikke er av topp kvalitet. Film fra Sørs programråd består av Chloé Faulkner fra Norsk Filmklubbforbund, Eivind Grøtteland programkoordinator Film fra Sør, Kristian Takvam Kindt Prosjektleder for Arabiske filmdager, Per Eirik Gilsvik prosjektleder for Det Kritiske Rom, Ida Johannessen kommunikasjonssjef Film fra Sør, Christin Berg programdirektør i Nordisk Film Kino og sist men ikke minst: kunstnerisk leder Lasse Skagen.
Skagen er som alltid tidligst ute på tastaturet, og hans desiderte høydepunkt fra året som gikk er:
The Assassin
Hou Hsiao-Hsiens The Assassin er et av mine desiderte høydepunkt fra året som gikk. Taiwans mester i slow cinema holder seg tro til sin stil med lange tagninger og minimalistiske kameraføring. Filmatiske virkemidler som sikret han gulløven i Venezia i 1989 og prisen for beste regissør ved filmfestivalen i Cannes i 2015. Filmen er kjøpt inn til norsk kinodistribusjon av Another World Entertainment og treffer norske kinolerret 29.01.2016.
Embrace of the Serpent
Ciro Guerra, regissøren bak bl.a. den prisbelønte Djevelens Trekkspill, var en av festivalens hovedgjester med hele 3 filmer. Embrace of the Serpent ble av Cannes-festivalens store snakkiser i år, og tok til og med med seg en pris hjem i kofferten. Det var også en av Film fra Sør-festivalens publikumsfavoritter, og uten tvil en av mine Sørfilm-favoritter fra året som gikk, forteller Skagen.
Marnie - Min hemmelige venninne
Ghibli er og blir en favoritt i min DVD-hylle. Marnie – Min hemmelige venninne er ingen unntagelse. Dette var en av hovedtitlene i årets Mangapolis Epicon-seksjon under Film fra Sør, og distributøren Arthaus har som alltid sikret seg rettighetene til denne Ghibli-stjernen. Filmen kommer på norske kinoer i mai 2016.
Eivind Grøtteland er festivalens pedant og sjangerfilmelsker. Han ser tilbake på 2015 og trekker frem følgende:
El Club
Oscarnominerte Pablo Larraín går med El Club i strupen på den katolske kirken. Denne filmen er mørk og dyster, men allikevel krydret med sort humor. Rett og slett fantastisk, sier Grøtteland. Filmen er kjøpt inn som en del av Filmpool-ordningen, et samarbeid mellom Film fra Sør, BIFF, TIFF, NRK og distributøren Arthaus, og kommer på kino i april.
Taxi Teheran
Filmrebellen Jafar Panahi nådde nye filmatiske høyder med Taxi Teheran. Filmen vant gullbjørnen ved fjorårets internasjonale filmfestival i Berlin, og var fjorårets åpningsfilm hos oss. Dette er et gledesspredende, men alvorlig blikk på livet i Teheran og det er rett og slett stas å se at den ble så godt mottatt hos norske kinopublikummere.
Ryuzo and the Seven Henchmen
Jeg er vel kanskje programrådets største fan av Yakuza-sjangeren, Takeshi Kitano uprentiøse og hysterisk morsomme skildring av den japanske underverdenen er et av mine store høydepunkter fra året som gikk.
Christin Berg programdirektør for Nordisk Film Kino og programrådets førstedame trekker også frem Taxi Tehran som en av sine pamfiliuser fra året som gikk. Utover dette har hun følgende favoritter.
Theeb (Ulven)
Naji Abu Nowar ble kåret til den arabiske verdens beste regissør av Variety i 2014. Han besøkte Arabiske filmdager med Theeb (Ulven) i april 2015, og filmen kom i norsk kinodistribusjon etter kjempesuksessen under festivalen. Filmen kan kjøpes på DVD her.
Dheepan
Jacques Audiard er mesteren innenfor fransk spenningsfilm og nevnes i samme ordelag som Jean-Pierre Melville og Henri Georges-Clouzot. Han har nærmere 50 priser på troféhylla, og fikk med seg Gullpalmen for Dheepan. At publikum på Film fra Sør likte filmen er det ingen tvil om – den dro med seg publikumsprisen under fjorårets festival. Norske Tour de Force har rettighetene og filmen kan snart kjøpes på DVD.
Vår mann i dokumentarverdenen Per Eirik Gilsvik trekker frem tre andre lyspunkter fra året som gikk.
Tell Spring Not to Come This Year
Denne titelen har mine kolleger hørt utallige ganger etter jeg så den på filmfestivalen i Berlin, forteller Gilsvik. Tell Spring Not to Come This Year gir oss et unikt innblikk fra «innsiden» av krigen, hvor unge og uerfarne soldater står igjen for å kjempe en krig vi var med på å starte.
The Fire (El Incendio)
Denne solodebuten av argentinske Juan Schnitman preges av en svært trykkende og klaustrofobisk stemning som brenner seg fast hos publikummeren. En debutfilm det står stor respekt av.
My Love, Don't Cross That River
Sjeldent har alderdom og kjærlighet mellom to mennesker blitt skildret så godt som i regissør Jin Mo-Youngs My Love, Don't Cross That River. Sjeldent har vi også sett en voksen mann gråte så mye, som når Gilvik kom ut av kinosalen etter å ha sett denne dokumentaren for første gang.Det nærmeste man kommer en parallell i fiksjonsfilmens verden er kanskje Michael Hanekes Amour fra 2012.
Ida Johannessen Kommunikasjonssjef for Stiftelsen Film fra Sør tilslutter seg Christin Berg, og kårer Dheepan til en av 2015 beste filmøyeblikk. My Love Dont´t Cross That River har satt dype spor og utmerker seg som fjorårets største dokumentarøyeblikk, samt har satt standarden for #couplegoals i livet. Siste filmfavoritt er, som Grøtteland, Larraíns El Club.
Vi håper du har fått litt inspirasjon til kommende filmer på norske kinolerret samt noen potensielle kandidater til din streamingliste eller DVD-hylle.
Vi gleder oss til et nytt år med nye favoritter og nye filmopplevelser som skal vare livet ut.