Fra festivalvinnere til nye registemmer - vi byr på smakebiter fra årets konkurranseprogram!

Årets konkurranseprogram er mer variert enn på lenge, med både storfilmer fra Film fra Sør-gjengangere som Carlos Reygadas og imponerende debutfilmer fra nye registemmer som Marlon Rivera og Eduardo Nunes. Vi byr på noen smakebiter fra våre tre konkurranseprogram.

- Årets konkurranseprogram fortsetter Film fra Sørs tradisjon med å hente hjem det beste fra den internasjonale festivalarenaen, samtidig som vi har lett etter nye fortellerstemmer å presentere for vårt publikum, forteller Lasse Skagen. - Her finnes kunstprosjekter av det mer egenrådige slaget og rendyrket sjangerfilm for det store publikum.

- Med et malerisk uttrykk og visjonære ideer serverer Reygadas deg en film som du neppe har sett maken til. Når en rødglødende dataanimert djevel dukker opp i filmens andre scene skjønner du at Post Tenebras Lux er en film helt utenom det vanlige. Reygadas beveger seg med denne utfordrende og ambisiøse filmen inn i den ypperste eliten av verdens filmregissører. (les omtalen)

Et sterkt bidrag i årets internasjonale konkurranse er Post Tenebras Lux. Filmen ga regissør Carlos Reygadas prisen for beste regissør i Cannes tidligere i år, men skapte også mye debatt. Filmen er et komplisert og vakkert fremstilt eventyr som krever mye av seeren, noe som gjør dette til en film du vil elske eller hate. «Det smigrer meg at brorparten av pressen ikke liker filmen. Det er ikke mitt mål å tilfredsstille et størst mulig antall mennesker», sa Reygadas selv på pressekonferansen etter konkurransevisningen. Ta en titt på traileren:

- Brutal kriminalitet, korrupte politikere, politimenn med hevn for øyet. Headshot har alle de klassiske ingrediensene til en hardkokt thriller. Men Ratanaruang klarer allikevel å koke sammen en overraskende og hardtslående film, som løfter den tradisjonelle «crime noir»-sjangeren. (Les omtalen)

Brutal kriminalitet, korrupte politikere og politimenn med hevn for øyet. Headshot har alle de klassiske ingrediensene til en hardkokt thriller. Regissør Pen-Ek Ratanaruang klarer likevel å gi thriller-sjangeren en thailandsk twist. Film fra Sør viser Headshot i årets hovedkonkurranse og får besøk av regissøren som også skal holde masterclass for publikum. Ta en titt på filmens trailer:

I konkurranseprogrammet Nye horisonter vises filmer fra flere nye og spennende registemmer. Blant dem er Marlon Riveras debutfilm The Woman in the Septic Tank - et storstilt harselas med den internasjonale filmbransjen, som også har blitt den største filipinske publikumssuksessen gjennom tidene. Satirisk sosialporno på høyste nivå: - Det mangler ikke på svulstige ingredienser i filmen med pedofile vestlige turister, sang og dans. Ingen virkemidler er for kyniske eller klisjéfylte når berømmelse står på spill, og det er nettopp der filmen treffer spikeren på hodet. (Les omtalen)

I samme seksjon finner du brasilianske Southwest fra Eduardo Nunes, som meget mulig det mest originale stykke filmarbeid i årets program. Debuten varsler en regissør med en helt uvanlig teft for både historiefortelling og billedkomposisjon. I følge festivalredaktør Eirik Smidesang Slåen er dette en film som visuelt tar filmspråket til et nivå vi sjelden ser: - Skutt i ultrabrede utsnitt (3:66:1!), hindrer Nunes deg i å få fullstendig oversikt over hva som egentlig foregår, og tvinger deg inn i handlingens irrganger gjennom hypnotiserende long takes. Resultatet er en film som visuelt tar filmspråket til et nivå vi sjelden ser, og som føles som en gotisk fortelling ført i pennen av spøkelsene til 1800-tallets Brontë-søstre. (les omtalen)

Traileren til Soutwest:

Har du først opplevd frihet, bevarer du den i hjertet og ingen kan ta den fra deg! I Dok:sør-programmet vises blant annet den prisbelønnede dokumentarfilmen Ai Weiwei: Never Sorry, debutfilmen til journalist Alison Klayman. Den kompromissløse kunstneren Ai Weiwei forteller verden hva han mener om hjemlandet Kina, til tross for vold og trusler, fengsling og utreiseforbud.