Nadine Labaki og feministisk arabisk film

Film fra Sørs prosjektkoordinator Kristian Takvam Kindt har skrevet om den libanesiske regissøren/skuespilleren Nadine Labaki og feministisk arabisk film for Montages.no.

Den libanesiske regissøren/skuespilleren Nadine Labaki ble verdenskjent med sin debutfilm Caramel, fra 2007. Filmen hadde sin premiere i sideprogrammet Quinzaine des réalizateurs og tok Cannes med storm. I året som fulgte ble den satt opp på kinoer over hele verden (inkludert Norge) og endte opp med å bli den nest mest solgte arabiske filmen noensinne.

Derfor er mange spente når hennes nye film Where Do We Go Now? legger ut på festivalturne, etter å ha blitt presentert i Un Certain Regard i Cannes forrige måned. Filmen kommer høyst sannsynlig til Norge etter hvert, men mens vi venter er det vel verdt å ta et tilbakeblikk på hennes karierre. Labaki skiller seg nemlig ut som en av de mest interessante og særegne regissørene i den arabiske verden ved at hun mer enn noen annen har gjort kvinners rolle og fremstilling av arabiske/libanesiske kvinners egenart til det definerende og sammenbindende trekket ved hele sin karriere. Mange hyller henne for dette, og kaller det et feministisk prosjekt, men er det egentlig riktig? Kvinnefremstillingene, kanskje særlig i hennes

musikkvideoer, kan få oss til å lure på om Labaki egentlig hjelper på veien mot likestilling i den arabiske verden, eller kun reproduserer de samme stereotypiene og klisjeene vi kjenner så alt for godt til fra før.

montages-labaki

Klikk her for å lese resten av Kristian Takvam Kindts artikkel om Nadine Labaki og feministisk arabisk film på Montages.no.