PROGRAMMET ER SLUPPET!

Endelig er den store dagen her. Hele programmet til årets Film fra Sør-festival er ute, og billettsalget er i gang!

Vi har lett, sett og jobbet på spreng for å sikre oss de beste filmene fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. Resultatet er 82 filmer fra 37 land fordelt utover elleve festivaldager.

Hele programmet finner du her.

Hovedkonkurranse
14 filmer konkurrerer i år om prisen Sølvspeilet, og er toppen av kransekaka i årets program. Årets åpningsfilm, den chilenske En fantastisk kvinne av Sebastián Lelio er Chiles Oscar-kandidat, og har blitt en festivalyndling på de store festivalene.

I Killing Jesus, gir den kolombianske regissøren Laura Mora oss en brutal historie basert på hennes eget liv. Mesterregissøren Hirokazu Koreeda skifter gir fra familiedrama til mordmysterium i sin nye film The Third Murder. Regissør Pablo Larraín og superstjernen Gael Garcia Bernal teamer opp i filmen om Chiles nasjonalpoet Pablo Neruda, i filmen Neruda.

Konkurranseprogrammet består også av den brasilianske sjangerfilmen Good Manners av Marco Dutra, tyrkiske More av Onur Sayalak, meksikanske April’s Daughter av Michel Franco, brasilianske Araby, regissert av João Dumans og Affonso Uchoa, fransk/senegalske Wùlu av Daouda Coulibaly, og den Sørfond-støttede La Familia fra Venezuela.

Les mer om filmene i hovedkonkurransen her.

Gjester
Festivalens regissørportretter presenterer i år to mannlige og to kvinnelige regissører hvis alle har film i hovedkonkurransen. Wajib, av palestinske Annemarie Jacir, er et jordnært og solid familiedrama om palestinere i dagens Israel. Anahí Berneris Alanis bekrefter Berneris status som en av Latin-Amerikas fremste og mest radikale filmskapere. Prisbelønnede Diego Lermans A Sort of Family blottstiller et korrupt og moralsk tvilsomt system i Buenos Aires, og Mannen mot strømmen av Mohammad Rasoulof fra Iran, skildrer enkeltmenneskers skjebne under et totalitært styresett. Sistnevnte vant hovedprisen i Un Certain Regard under filmfestivalen i Cannes i år.

Les mer om årets gjester her.

Dok:Sør
Ti titler konkurrere om dokumentarprisen i Dok:Sør. Ai Weiweis Human Flow er en episk dokumentasjon av den massive flyktningkrisen. The Grown-ups av Maite Alberd er en sjarmerende historie fra en chilensk skole for mennesker med Downs syndrom. I den kunstnerisk ambisiøse Caniba i regi av Véréna Paravel og Lucien Castaing-Taylor, kommer vi tett på kannibalen Issei Sagawa. Og i Jaha's Promise får vi historien om en kvinnes kamp mot grufulle tradisjoner, fra regissørene Patrick Farrelly og Kate O'Callaghan.

Seksjonen består også av The Apology av Tiffany Hsiung, Ask the Sexpert av Vaishali Sinha, Brimstone & Glory i regi av Viktor Jakovleksi, Shevaun Mizrahis Distant Constellation, Insha’allah democracy av Mohammed Naqvi, og The Prince of Nothingwood regissert av Sonia Kronlund.

Les mer om filmene her.

Thrills & Chills: vampyrer og hevn-action
Flere land i sør er kjent for sterke sjangerfilmer, og i år gir vi disse filmene en egen seksjon under navnet Thrills & Chills. Her blir det skrekkfilm fra Mexico, hevn-action fra Sør-Korea, utradisjonell varulvfilm fra Brasil, fandenivoldsk vampyrfortelling fra Japan, body-horror fra Vietnam og mye mer!

Les mer om spesialvisningen av Tokyo Vampire Hotel i Kulturkirken Jakob her.

Les mer om seksjonens ni filmer her

Barnas Sørfilm og Mangapolis
Du må selvfølgelig også ta med deg barna på kino under årets festival! Seksjonen Barnas Sørfilm bugner av kvalitetsfilm for barn (og voksne) i alle aldre. Vi viser blant annet anime-versjonen av et av de fineste eventyrene fra Norden, Ronja Røverdatter, og naturdokumentaren Born in China som gjøres tilgjengelig for de minste med live-dubbing til norsk. Voksne anime-fans kan også ut eventyret Ancien and the Magic Tablet og kinesiske Have a Nice Day under festivalen.

Les mer om Barnas Sørfilm her.

Les mer om filmene i Mangapolis her.

Film og debatt
Det Kritiske Rom er festivalens forum for film og debatt. I An Insignificant Man presenteres vi for den nye wonderboyen i indisk politikk, Arvind Kejriwal, som rystet New Delhi i 2015 med sitt nystartede grasrotparti. Filmskaper Feras Fayyad retter linsen mot krigens meningsløshet i den mye omtalte Last Men in Aleppo. Joakim Demmer, som i Dead Donkeys Fear No Hyenas ser nærmere på fenomenet «land grabbing», hvor multinasjonale selskaper kjøper opp jordbruksområder i fattige land. I When the Guns Go Silent skildrer regissør Natalia Orozco prosessen bak fredsavtalen som nylig satte en stopper for borgerkrig i Colombia. Og i dokumentaren The Apology av Tiffany Hsiung settes søkelyset på seksualisert vold i krig.

Les mer om filmene i Det Kritiske Rom her.

Fokusland: Nigeria (”Nollywood”) og Colombia
Nigerias filmindustri, som har fått tilnavnet ”Nollywood”, har i løpet av få tiår blitt nest størst i verden, like bak Bollywood, i produksjonsvolum. På det meste blir det laget 50 nye filmer i uken, 2500 filmer i året, og det anslås at bransjen bidrar med over 600 millioner dollar til nasjonalproduktet og sysselsetter over 1 million mennesker.

Vi gir deg fem smakebiter fra Nollywood på årets festival.

Sjekk ut Nollywood-filmene her.

Colombia har på litt over ti år økt sin spillefilm-produksjon voldsomt, og har blitt et av de mest spennende filmlandene i det sørlige Amerika. Her får publikum hevnthriller fra Medellin og sorgmuntert drama fra Bogota, roadmovie-komedie fra Colombias kyst og spenningsfilm fra dypet av jungelen. Det er verdt å trekke frem Jhonny Hendrix Hinestrozas romantiske drama Candelaria, som er støttet av Sørfond, og vant hovedprisen i et av sideprogrammene på filmfestivalen i Venezia i høst.

Filmene i Colombia-seksjonen kan du lese her.

Inne på programsiden vår får du en rask oversikt over hva som vises under festivalen. Trykk deg inn på filmene for å lese mer om filmene og se når de vises. Billetter kan bestilles både direkte fra vår nettside, og gjennom Nordisk Film Kino og Cinematekets sider.

Vi gleder oss til å se deg på årets Film fra Sør-festival 9.-19. november!