På festival i Mexico

For andre gang arrangerte universitetet UNAM i Mexico City filmfestivalen Ficunam. Det er ikke til å kimse av. Film fra Sør var tilstede, og lot seg imponere over et dristig og utfordrende program.

For få år siden gikk den anerkjente meksikanske festivalen FICCO ad undas som følge av mangel på økonomisk støtte. Dette var det noen filmelskere som ikke tolererte, og kort tid etter sto Ficunam internasjonale filmfestival på bena. Festivalen feiret i februar sitt andre år, med 115 filmer fordelt på 16 visningsarenaer.

Ficunam er en festival som tar sjanser. I tillegg til et svært sammensatt konkurranseprogram, ble det vist retrospektiver med den japanske nybølge-regissøren Masao Adachi og mesteren innen eksperimentell film Peter Tscherkassky. For Film fra Sør var allikevel programmene Mexico Nå (Mexico Right Now!) og Trazos (Traces) de mest interessante.

Filmen som gjorde størst inntrykk, var andregangsregissør Hari Sama’s El Sueño de Lu (Lu’s Dream, 2011). En hjerteskjærende og svært observant film om prosessen som følger tapet av et barn. Meksikanske Sama har skrevet manuset basert på en selvopplevd tragedie, og resultatet er treffende og ekte. Filmen legger seg innenfor independent-sjangeren, med myke overganger, flott mise-en-scene og godt kameraarbeid.
Se trailer

El sueno de Lu

El Sueño de Lu (Hari Sama, 2011)

En av de mange ”snakkisene” fra det latinamerikanske filmmiljøet den siste tiden, er filmen El Estudiante (Studenten) av argentineren Santiago Mitre. Filmen stakk av med fire priser under filmprisutdelingen i Argentina i 2011, forrige uke vant den filmkritikerprisen FIPRESCI, og på Sør-Amerikas eldste festival FICCI i Cartagena, ble den kåret til årets beste film. El Estudiante er en universell og tidløs film. Vi følger en universitetsstudent i Buenos Aires som er mer opptatt av hva som skjer imellom og etter timene, enn det som foregår i klasserommet. Det er når studenten får en fot innenfor studentpolitikken at historien tar fatt. Filmen behandler maktens spill, skitten politikk, taktikk, svik og umoral. Et intelligent stykke arbeid, fra en debutant som vi kommer til å høre mer fra. Se trailer

Los Ultimos Cristeros (The Last Christeros, 2011), hadde premiere under årets filmfestival i Rotterdam, og er den fjerde spillefilmen til den unge meksikanske regissøren Matias Meyer. Et stilisert arbeid der langsomme tagninger, storslått natur og koreograferte stilleben danner grunnlaget for filmen. Vi følger kristendommens siste korsfarere i Mexico på slutten av 20-tallet, da religionsutøvelse ble forbudt ved lov. Filmen er en kontemplerende og virkelighetstro skildring av en mytisk gruppe, og belyser et ukjent kapittel i nordamerikansk historie. Den har mye til felles med andre moderne latinamerikanske arbeider, for eksempel filmene til Carlos Reygadas. Se trailer

The last christeros


Los Ultimos Cristeros (Matias Meyer, 2011)

Også dokumentaren Yatasto har blitt hyllet på festivaler det siste året. Den vant den gjeveste prisen Beste Film på Ficunam. Her møter vi tre unge kompiser som livnærer seg ved å samle søppel til resirkulering, med hest og kjerre. Filmskaperne oppleves tilsynelatende fraværende, og vi tar del i mange avslørende og rørende øyeblikk mellom guttene.

Yatasto, Hermes Paralluelo kopi

Yatasto (Hermes Paralluelo, 2011)

Fra undergrunnen i Chile dukket debutanten Dominga Sotomayor opp. Hun tar med seg Lucrecia Martels fotograf Barbara Alvarez på biltur, på en reise som varer fra torsdag til søndag. Med et taktfullt kamerablikk forsøker de å komme innpå en barnefamilie på separasjonens rand. Filmen er en studie i passiv aggressivitet mellom to foreldre som har dratt på camping i et nytteløst forsøk på å reparere forholdet. Morsomme, barnslige, sanne og såre øyeblikk flettes sammen til det som er blitt From Thursday till Sunday. Filmen ble belønnet med pris i Rotterdam nylig.

De jueves a domingo, figa films kopi


From Thursday till Sunday (Dominga Sotomayor, 2011)

Film fra Sør jobber med å sette sammen programmet til årets festival. Vi ser frem til å kunne presentere noen av disse titlene for publikum i oktober.