Regissørportrettet: Møt Karim Aïnouz
Hans filmer viser tydelig empati med personer som er fast bestemt på å definere seg selv og sin egen måte å leve på. Litt som han selv, homofil i en gjennomgående sør-amerikansk machokultur. Filmatisk går han i dybden på de nære relasjoner og utforsker bånd mellom mennesker. Brasilianske Karim Aïnouz er en av våre fire hovedgjester på årets festival.
Seksjonen Regissørportrettet består av fire verdenskjente filmskapere. Vi viser tre filmer fra hver enkelt og du mulighet til å møte alle fire til samtale.
"Jeg mener selvmotsigelse er det mest sexy og mest interessante ved en karakter."
Født i 1966 på den nordøstlige kysten av Brasil av en brasiliansk mor og konservativ algerisk far. Karim Aïnouz har hatt en lang karriere innen kino lenge før han begynte å skrive og regissere sine egne filmer, både som assisterende regissør for Todd Haynes og som manusforfatter med Walter Salles. Hans gjennombrudd Madame Satã (2002) mottok mange utmerkelser over hele verden.
Karim siktet mot filmskaping for å få uttrykk for sine tanker og meninger:
- Jeg tror det var behovet for å snakke om visse ting som forstyrret meg i verden. Filmskaping er et kraftig politisk medium. Og på den tiden trengte jeg virkelig å snakke om rase, kjønn og klasse i Brasil. Det var på 90-tallet og det var mange uakseptable ting som fortsatt foregikk. Å lage en film om karakteren Madame Satã var en måte å snakke om hvor forbannet jeg var. Han var en fredløs, en transformist. Han var homofil, og han var svart og fattig. Men han hadde mye verdighet og inspirerte til respekt. Han var en naturlig født stjerne, en politisk diva. Selvfølgelig var det også min lidenskap for håndverket som lå bak. Det å lage spillefilm var en måte å eksperimentere med temaet på et mer komplekst plan enn med en kortfilm; det var som å skrive en roman.
Han karakterer har ofte en unik kombinasjon av styrke og sårbarhet:
- Jeg synes motsetninger er det mest sexy og mest interessante ved en karakter (og en person). Selvmotsigelse gjør oss til menneskelige, interessante mennesker. Når en tenker på mannlige karakterer tenker en umiddelbart på det åpenbare: styrke og kraft. Men folk er også bare mennesker. De er svake, gjør feil, og er sårbare til tider. Det handler om å tillate dem å ha deres menneskelighet. Å elske dem, å bli fascinert av dem, og å ikke vite nøyaktig hvordan de vil reagere er også viktig når man lage disse figurene.
Aïnouz nyeste film, Praia do Futuro, finner sted både i Brasil og i Tyskland. Begge er steder som betyr mye for ham:
- Praia do Futuro er stedet der jeg vokste opp. Et sted med minner fra min barndom og fra tenårene. Det er et fortidens sted, så vel som en dystopi, en utopi korrodert av salt. Og så var det Berlin, som ble en utopi etter murens fall, et plass for muligheter og eksperimentering. Det var stedet for fortid, nåtid og fremtid, som en gammel mann fanget i en ung manns kropp. Begge stedene er meget romslige og fulle av blanke mellomrom. Så mens lys, temperatur og farger er veldig forskjellige, er måten de rammer inn ganske lik.
Aïnouz hevder å ha blitt inspirert av et bredt utvalg av filmer og regissører; fra Germaine Dulac og Dreyer til Sirk og Claire Denis, fra Fassbinder til tidlig Godard og Scorsese, fra Antonioni til Anger og Jack Smith, fra Dumont til Reygadas.
- Jeg er inspirert av og står i gjeld til de regissører som fant deres egen metode for å oppfatte verden. Jeg liker forvandlingen som skjer ved å se en film, å bli vist verden på en måte jeg tidligere ikke har sett før. Når jeg ser et maleri av Turner ser jeg essensen av landskapene gjennom hans øyne. Det er en fantastisk ting. En film bør også bevege meg følelsesmessig, den bør ha "et hjerte".
Karim Aïnouz (f. 1966) er en brasiliansk-algerisk regissør og billedkunstner. Hans gjennombrudd Madame Satã (2002) ble valgt for seksjonen Un Certain Regard i Cannes. Hans arbeider blir jevnlig vist i Cannes og i Venezia, og han har fått en rekke utmerkelser over hele verden. Hans siste film, Praia do Futuro (2014), hadde premiere i hovedprogrammet på Berlinalen i år.
Møt Karim Aïnouz til festvisning av hans siste film Praia do Futuro tirsdag 14 oktober kl 21:00, på Ringen Kino. Billetter til våre festvisninger legges for salg nå på fredag!