Årets åpningsfilm og flere høydepunkter fra programmet

Hjertevarm indisk åpningsfilm, prisvinner fra Cannes og et gripende iransk drama på årets Film fra Sør.

Med årets Film fra Sør ønsker vi velkommen tilbake til kinosalen! Etter fjorårets digitale festival er det en stor glede igjen å kunne invitere til filmvisninger på det store lerretet, arrangementer i sal og en ekte, klassisk festivalfølelse når årets utgave går av stabelen 11.–21. november.

Oslo åpnes mer og mer opp, og vi skal selvfølgelig følge alle retningslinjer for smittevern. Vi vil oppdatere våre nettsider fortløpende så snart det kommer ny informasjon om Oslos gjenåpning.

Her er tre høydepunkter fra årets hovedkonkurranse, inkludert åpningsfilmen som er en hjertevarm historie om filmglede. En perfekt start på en festivalutgave hvor vi igjen kan innta rommet hvor filmopplevelsen står i høysetet – på kino.

Hele festivalprogrammet offentliggjøres 28. oktober. Vi åpner billettsalget kort tid etter, og kommer til å informere om den aktuelle datoen i god tid.

Følg vårt festivalevent på Facebook for alle oppdateringer om årets Film fra Sør og flere program-smakebiter i tiden fremover.

Åpningsfilm: Siste forestilling

Virkeligheten er best på film, ifølge et gammelt ordtak blant filmnerdene – og det passer godt for hovedpersonen i årets åpningsfilm, den gløgge 9-åringen Samay. Én dag er han så heldig å bli venn med den loslitte kinomaskinisten Fazal, som jobber på kinoen Samay ofte rømmer til. Med litt overtalelse får Samay æren av å bli den nye assistenten i maskinrommet. For Samay er det en drøm å få bli kjent med magien ved å sette 35mm-filmen i maskinen, og se lyset gå på i salen gjennom luken – scener som tidligere er udødeliggjort i den italienske klassikeren Cinema Paradiso.

For alle som elsker film- og kinokultur er denne filmen et utrolig vakkert kjærlighetsbrev som sjarmerer, begeistrer og trollbinder. Man kan ikke annet enn å la seg fryde over kjærligheten og energien unge Samaya investerer i kampen for å komme seg inn i maskinrommet.

«Det er en stor ære å få åpne årets Film fra Sør-festival med Siste forestilling. Dette føles som den perfekte filmen til å åpne en fysisk festival igjen, og for å samle mennesker til felles kulturopplevelser. Det har vært et par utfordrende pandemi-år, men Siste forestilling viser en sann glede og personlige følelser rundt det å samles i kinomørket, oppleve det rike mangfoldet og gleden av unike opplevelser på det store lerretet. Vi gleder oss nå til å dele alle de vakre opplevelsene sammen med publikum», uttaler Marius Olsen, daglig leder i Another World Entertainment, som distribuerer filmen i Norge.

Drive My Car

Med sin Beatles-inspirerte tittel og adaptert som den er fra en av Haruki Murakamis noveller, står Ryûsuke Hamaguchis tre timer lange, suggererende storverk med én fot i europeisk og én fot i japansk kultur. Filmen ble hyllet under årets utgave av filmfestivalen i Cannes, og stakk av med prisen for beste manus.

Når teaterregissør, skuespiller og fersk enkemann Kafuku (Nishijima) reiser til Hiroshima for å regissere en flerspråklig oppsetning av Tsjekhovs Onkel Vanja, føler han seg mer fremmedgjort enn noen gang. Midt i sin egen identitetskrise blir han også konfrontert med at han er i ferd å miste synet på det ene øyet, og han blir han nødt til å hyre inn en ung, kvinnelig sjåfør til sin elskede røde Saab 900. Samtalene med sjåføren i den knallrøde Saaben blir Kafukus viktigste holdepunkt i forsøket på å konfrontere sine egne demoner.

«Drive My Car var et av høydepunktene under årets filmfestival i Cannes og var millimetere fra å vinne Gullpalmen, skal vi tro rykter fra juryrommet. Den var kritikernes favoritt og vant fortjent både Kritikerprisen og den Økumeniske prisen, i tillegg til prisen for beste manus. Regissør Ryûsuke Hamaguchi har klart det nærmest umulige; å vinne en av hovedprisene i Cannes og en Sølvbjørn i Berlin, for Wheel of Fortune and Fantasy, det samme året. Han blir en veldig spennende regissør å følge. Vi er svært stolte av å presentere den ferskeste av Hamaguchis filmjuveler», sier Svend Jensen, daglig leder i Arthaus, som distribuerer filmen i Norge.

Uten skyld

Når enken Mina (Maryam Moghadam) blir fortalt at mannen hennes ble henrettet for en forbrytelse han ikke begikk, faller livet hennes sammen. Hun trekkes mellom å søke rettferdighet for sin mann og å finne tilbake til et verdig liv med sin døve datter, i et samfunn hvor hun som en nå enslig kvinne har svært lite makt.

Uten skyld
er et behersket og hjerteskjærende studie av dødsstraff og den mangfoldige sorgen slikt kan etterlate. Maryam Moghadam, som også har medforfattet og medregissert filmen, er gripende i rollen som den sorglammede Mina: i en besindig rolletolkning bærer hun vekten av Minas bedømmelse fra et urokkelig samfunn og den kompliserte sorgen hennes med stor overbevisning.

Uten skyld
hadde sin verdenspremiere ved Fajr International Film Festival i 2020, og var en del av konkurranseutvalget ved Berlinalen 2021.

«Vi er veldig stolte av at Uten skyld har blitt valgt ut til Film fra Sør sitt hovedprogram. Dette er en film fra et land med begrenset ytringsfrihet, men regissørene våger likevel å kritisere myndighetene på flere nivåer. Filmen er mest åpenbart kritisk til dødsstraff, men fra et vestlig perspektiv kan man ikke unngå å legge merke til den paraden av hindre filmens hovedperson Maryam er nødt til å forsere kun fordi hun er kvinne. Det at filmen i tillegg er et bunnsolid stykke filmkunst gjør at vi er sikre på at den vil finne sin plass blant publikum i Norge», sier Elisabeth Rønning, daglig leder i Storytelling Media, som distribuerer filmen i Norge.