Stiftelsen Film fra Sør åpner for filmdistribusjon
Med lanseringen av filmen Wolf Children på kino, åpner Stiftelsen Film fra Sør døren for Film fra Sør Distribusjon – et nytt tilskudd for import av Sørfilm til Norge. Kunstnerisk Leder i Film fra Sør Lasse Skagen forteller mer om hva og hvorfor.
Det er en småstresset Kunstnerisk Leder vi møter, i en kort prat om Stiftelsen Film fra Sør`s nye tilskudd på importfronten. ” Hosoda Mamoru`s film Wolf Children er jo oppe og går på kino nå - i Oslo, Bergen og Trondheim - og det er jo et felt der vi har mye å lære” sier Skagen. ”Det er mye å tenke på både i planlegging og realisering, og selvsagt er det nervepirrende å få inn besøkstall underveis” fortsetter Skagen med et smil. Vi håper det går bra!”.
Hvorfor starte opp med distribusjon av film på kino?
I vedtektene for Stiftelsen Film fra Sør står det bl.a. at vi skal ”spre informasjon om film og filmskapere fra Asia, Afrika og Latin-Amerika”, påpeker Skagen Vi har i årenes løp arbeidet fokusert og systematisk med denne kronoppgaven. Først og fremst gjennom hovedfestivalen vår – Film fra Sør Festivalen – som går inn i sitt 24. år i 2014. Målet har hele tiden vært å øke folks bevissthet på kvaliteten i film fra denne delen av verden. Filmen du ellers har svært liten sjanse til å se på ordinær kino. Og det har uten tvil vært svært utfordrende opp gjennom årene, å jobbe med folks generelle holdninger til den som kjedelig, sær og utilgjengelig. Slik en argentiner i Buenos Aires sannsynligvis også vil oppfatte en norsk film – uten noensinne å ha sett en/eller å ha sett den ene som bekreftet fordommen. Vår holdning er at filmen utenfor Vesten er likeså bra – eller dårlig – som innenfor Vesten. Men den utenfor Vesten får vi sjelden sjansen til å ta stilling til hva vi syns om – på kino.
I år gikk besøkstallet på Film fra Sør-festivalen opp med 20% - til nærmere 25.000 besøkende. Det er en signifikant indikator på at interessen er der, og at noen oppfatter kvaliteten i den. Det er noe vi ønsker å ta tak i og videreutvikle. Formatet med 11 dager festival er veldig bra – men det har også noen spesielle sider ved seg som skiller seg vesentlig fra ordinær kinooppsetting. Vårt mål er at vi også skal lykkes med dette filmformatet på ordinær kino, ikke bare som del av filmfestivalene vi driver. Det er mange veier til et slikt mål. Å distribuere film selv er én av dem.
Konkurransepriser og Filmpoolen
Arbeidet med å få Sørfilmen opp på ordinær kino er selvsagt ikke noe nytt for Film fra Sør. "De fleste av konkurranseprisene våre har gjennom årene gått til å støtte innkjøp av vinnerfilmene for visning på kino og TV", sier Skagen. Jeg kan f.eks trekke frem den argentinske vinneren av vår hovedpris Sølvspeilet – i 2011 – Las Acasias, av Pablo Giorgelli. En liten, søt, langsom og yndig film som oppnådde et besøkstall på kino som lå godt over 10.000. Et tall som mange norske filmer til sammenligning ikke har nådd opp til. Med prispenger fra oss ble filmen innkjøpt av distributøren Arthaus og satt opp på kino. Sistnevnte distributør er også med i et nettverk kalt Filmpoolen - et samarbeid mellom festivalene BIFF, TIFF, FFS, NRK og Arthaus, som gir innkjøp av 3 filmer i året for visning på kino og TV. Vi tok i sin tid initiativet til denne ordningen, og den har gitt innkjøp av svært mange Sørfilmer opp gjennom årene.
Redaksjonen ønsker teamet i Film fra Sør lykke til med Wolf Children, og håper å se flere Sørfilmer på kino i årene som kommer.
Følg Wolf Children på facebook.