Årets Oscar-kandidater
Hele seks land er representert med sine Oscar-kandidater under årets Film fra Sør. Her er filmene.
Film fra Sør-festivalen er et yndet sted å få med seg det ypperste av kvalitetsfilm man ellers ikke ville fått med seg på kino i Norge. En rekke av filmene på årets program er prisvinnere fra ulike festivaler verden over. Allikevel er det en prisutdeling som fortsatt rager over dem alle for mange: Oscar-utdelingen. Én gang tidligere har prisen for beste fremmedspråklige film gått til en film som har vært på programmet på Film fra Sør. Asghar Farhadis Nader og Simin – Et brudd vant den høyt hengende prisen i 2011. Farhadis En handelsreisende vant for øvrig samme pris i 2017.
Under årets program kan vi skilte med hele seks lands respektive Oscar-kandidater. Det er med andre ord gode sjanser for en Film fra Sør-film er representert på den røde løperen når den 90. utgaven av Oscar-utdelingen går av stabelen i The Dolby Theatre i Hollywood 4. mars til neste år.
Ta en kikk på årets festivals Oscar-kandidater under:
Chile: A Fantastic Woman
Regissør Sebastián Lelio er opprinnelig fra Argentina, men har gjort karriere som filmskaper i nabolandet Chile. Han oppnådde internasjonal annerkjennelse med Gloria i 2013, og fortsetter å ta for seg sterke kvinneskikkelser i A Fantastic Woman. Handlingen denne gang spinner rundt transseksuelle Marina, en ung kelner og operasanger som blir vitne til at hennes langt eldre kjæreste Orlando dør av hjerneslag. Hun må dessuten fordele eiendelene etter ham sammen med hans eks-kone og barn, og forholde seg til familiens hat mot henne – fordi hun er transseksuell.
Variety omtalte filmen i februar, og trakk paralleller til Pedro Almadóvars filmer og Kimberly Peirces Boy’s Don’t Cry. Les Varietys anmeldelse her.
Tyskland: Ut av Intet
Tysktyrkeren Fatih Akins siste film ga den internasjonale stjernen Diane Krüger en velfortjent pris for beste skuespillerinne under årets Cannes-festival. Det er slettes ikke usannsynlig at den står som en av kandidatene til beste fremmedspråklige film under neste års Oscar-utdeling.
Ut av Intet er en intens hevn-thriller med høyreekstremisme og terror i dagens Europa som bakteppe. En bombe eksploderer utenfor en kurdisk butikk i sentrum av Hamburg. Katja kommer løpende til åstedet, bare for å oppdage at Nuri – hennes mann og innehaver av butikken – og sønnen Rocco er blant de drepte.
Les hva The Hollywood Reporters anmelder hadde å si om filmen her.
Irak: The Dark Wind
Iraks Oscar-kandidat av året er et dristig drama, basert på en sann historie om en kvinne fra landet Jesidi-minoritet som ble kidnappet av IS og solgt som sexslave. I filmen blir hun reddet av sin vordende ektemann, og brakt tilbake til sin familie som lever i en flyktningleir.
Filmen vant hovedprisen ved filmfestivalen i Dubai i 2016, og Varietys anmeldelse kan du lese her.
Kenya: Kati Kati
Velkjente Tom Tykwer (Løp, Lola, løp og The International) har produsert årets Oscar-bidrag fra Kenya, signert førstegangsregissør Mbithi Masya. I filmen møter vi den unge kvinnen Kaleche som vandrer hvileløst i tom landsby på jakt etter å finne ut hvem hun er, og om hun er død eller levende. For å finne ut av dette får hun hjelp av et spøkelse.
The Hollywood Reporter anmeldte filmen i forbindelse med AFI Fest 2016.
Palestina: Wajib
Fem år etter sin forrige spillefilm vender Annemarie Jacir tilbake med Wajib, et familiedrama om hva det vil si å være palestiner i dagens Israel. Jacir er velkjent for sin skuespillerinstruksjon, og i Wajib er far og sønn på lerretet også far og sønn i virkeligheten.
Screen Daily ga filmen særlig skryt for det svært naturalistiske spillet. Les mer her.
Sør-Afrika: The Wound
Den sørafrikanske regissøren John Trengove gir oss en historie om maskulinitet og ritualer med The Wound, som blant annet ble vist under filmfestivalen i Berlin tidligere i år. I Eastern Cape i Sør-Afrika lever den ensomme fabrikkarbeideren Xolani. Med fri fra jobben legger han ut på en reise til et avsidesliggende fjell for å hjelpe til med en Xhosa-omskjæring – et ritual som gjør gutter til menn. Helt isolert fra kvinner lærer de unge mennene de maskuline kodene for deres kultur.
Les mer om filmen i omtalen på Rogerebert.com.