En samtale med Naomi Kawase

Evig produktive Naomi Kawase har med Mødre laget sin 32. film. Nå kan du bli bedre kjent med den japanske regissøren gjennom et rykende ferskt intervju.

Hvis du er en av de mange som allerede har sett Mødre under årets festival, eller husker publikumssuksessen Under Kirsebærtrærne, har du antagelig bitt deg merke i Naomi Kawase. Regissøren regnes som en av de store humanistene i japansk film, og har hatt en selvskreven plass på Cannes-festivalen siden hun vant gullkameraet for sin første spillefilm Suzaku i 1997. I Norge er hun nok mest kjent for Under kirsebærtrærne, som kom i 2015, og som du også har muligheten til et gjensyn med på vår digitale plattform. Vi har tatt en prat med regissøren, og samtalen vil være tilgjengelig på den digitale visningsplattformen ved leie av Mødre.

Du kan også se den i sin helhet her:

NB: Under kirsebærtrærne er tilgjengelig til og med 15. desember. Enkelte publikummere har opplevd problemer med å spille av undertekstene på denne filmen, men dette problemet er nå løst.

Om Naomi Kawase

Naomi Kawase er kjent og verdsatt som en av de store humanistene i japansk film, langt på høyde med Hirokazu Koreeda (Shoplifters, Som far, så sønn). Hun gikk ut av Osaka School of Photography i 1989, og arbeidet de neste årene innen dokumentarsjangeren, hvor hun i stor grad bearbeidet traumet etter å ha blitt forlatt av sine foreldre i veldig ung alder. Kawases tilnærming til fiksjonen er også svært påvirket av hennes dokumentariske blikk. Den dokumentariske realismen som kjennetegner filmene hennes forsterkes av at hun ofte bruker amatørskuespillere, og fungerer som utgangspunkt for fortellinger om sosial status, fremmedgjøring og kollapsen av tradisjonelle familiestrukturer i samtidens Japan.

Dykker man ned i Kawases filmografi oppdager man en unik følsomhet og en usedvanlig evne til å portrettere forhold mellom mennesker. Mest kjent i Norge er hun for Under Kirsebærtrærne fra 2015, som forteller historien om den aldrende Tokue som med sin spesielle pannekakeoppskrift blir redningen for matboden til den unge kokken Sentaro. Gjennom emosjonell innlevelse og fokus på små, sjarmerende detaljer viser Kawase sin eksepsjonelle evne til å fange de små og store dramaene i folks liv.

Med sin nyeste film, Mødre, er det åpenbart at Kawase slutter ringen i bearbeidelsen av sitt eget barndomstraume. Her tar hun oss med inn i tanke- og følelseslivet til et par som ønsker seg barn, og til en mor som forlater sitt barn.

Les mer om filmene her: