En radikal utgave av Det kritiske rom (DKR)

Velkommen til Film fra Sørs tradisjonsrike forum for film og debatt.

Snurr film, kjør debatt!

Siden 2003 har Film fra Sør utforsket samfunnsaktuelle spørsmål knyttet til Asia, Afrika og Latin-Amerika gjennom vårt film- og debattforum Det kritiske rom (DKR). I år er DKR-programmet mer radikalt og kontroversielt enn noensinne. På plakaten står engasjerende, hardtslående og kunnskapsstimulerende film, fulgt av samtaler med filmskapere og fageksperter.

Alle de seks arrangementene i DKR-serien samles denne gang under en felles fane: Aktivisme og revolusjon. Vi følger sporene fra kolonitiden fram til i dag gjennom Raoul Pecks grandiose, firedelte epos Exterminate all the Brutes, som regissøren selv har kalt opprinnelseshistorien til ideen om hvit overmakt. Videre gir vi mikrofonstativet til en kombinasjon av unge og voksne aktivister, som roper med kraftfulle stemmer inn i lukkede rom og politiske maktsentra med krav om endring i vårt globale samfunn. I denne kategorien finner vi den feministiske imamen Seyran Ateş og hennes kamp for en seksuell revolusjon i islam, unge aktivister fra forskjellige verdenshjørner i Bigger Than Us, indiske dalitkvinner som etablerer en egen nyhetsstasjon i Writing With Fire, og aktivisten og akademikeren Eric Lai som kommenterer kampen for et fritt Hongkong i forbindelse med dokumentaren When a City Rises.

INSPIRERENDE DEBATTER

Lasse Skagen er kunstnerisk leder i Stiftelsen Festivalkontoret og programsjef for Film fra Sør, og har jobbet med Det kritiske rom siden det startet opp. Han mener det er mye inspirasjon å hente i årets debattprogram:

– Som programsjef er jeg veldig stolt av den serien av samfunnskritiske arrangementer som prosjektlederen vår har utviklet for Film fra Sør i år. Med aktivisme og revolusjon som grunntema, møter vi mennesker som står klippefaste i møtet med krefter som er mye større enn dem selv. Det gir inspirasjon og formidler kunnskap om at det finnes uvæpna kriger man kan vinne, selv om overmakten er stor.

Prosjektleder for Det kritiske rom har i år vært Uma Feed Tjelta, som også er med i Film fra Sørs programråd. Hun forteller om hva hun har lagt vekt på å løfte fram i programmet.

– Da jeg så filmer med programrådet presset temaet for DKR seg fram selv, fordi det var så mange filmer som portretterte unge mennesker som jobber på grasrotnivå for å skape endring i en drittverden.

– Demokratiet og personlig frihet er på en nedadgående kurve som bare blir brattere og brattere. Det kunne NRK rapportere tidligere i år, med bakgrunn i den globale Freedom in the World-rapporten.

– Dette synes jeg er viktig å løfte frem under Film fra Sør, som med slagordet «se verden fra en annen vinkel» har et ansvar for å vise fram ulike vinkler og oppfordre våre allerede kunnskapsrike publikummere til å til å ta ansvar i eget liv, på de måtene man kan. Jeg syns det er viktig for en aktør som Film fra Sør å gi en plattform til disse sterke stemmene for å illustrere, sette i perspektiv og understreke for vårt publikum at vi virkelig bor i den mest privilegerte delen av verden.

– Regissør Raoul Peck sier det treffende i sin miniserie Exterminate All the Brutes: «Det har aldri vært mangel på kunnskap». Vi som verdenssamfunn trenger modige mennesker med pågangsmot som vil gjøre noe mer!

ENGASJERENDE GJESTER

Den verdenskjente filmskaperen Peck (I Am Not Your Negro, 2016) er én av filmskaperne som er aktuelle i Det kritiske rom. Vi viser nemlig hele den firedelte dokumentaren Exterminate All the Brutes på Cinemateket i Oslo søndag 14. november. I den forbindelse inviterer vi også til digital samtale om de historiske og vedvarende lenkene mellom kolonialisme og rasisme.

En annen profilert gjest er den kontroversielle juristen og feministiske imamen Seryan Ateş fra Tyskland, som tar turen til Oslo i november for å delta på Film fra Sør og Det kritiske rom. Som en direkte konsekvens av sitt arbeid for en inkluderende og mangfoldig islam lever hun under konstant politibeskyttelse. Ateş er skildret i den nye dokumentaren til Nefise Özkal Lorentzen, Seyran Ateş: Sex, Revolution and Islam, og stiller til to separate panelsamtaler som er del av Det kritiske rom. Av andre gjester kan nevnes aktivist og akademiker Eric Lai, forsker ved Georgetown Center for Asian Law i USA og aktiv i kampen for menneskerettigheter og demokrati i Hongkong. Lai deltar digitalt på DKR i samtale etter visning av filmen When A City Rises, som skildrer 2019-demonstrasjonene i Hongkong.

Film fra Sør viser også filmen Buddha kollapset i ren skam av regissør Hanah Makhmalbaf. Vi viste filmen første gang da den kom ut i 2007, men den har nå fått fornyet aktualitet som et tidløst vitnesbyrd om unge jenter og kvinners situasjon under Taliban. Derfor viser vi filmen på ny, og inviterer samtidig til panelsamtale om den nåværende situasjonen i Afghanistan. Vi setter også fokus på den frie pressens kår med filmen Writing With Fire og åpen samtale med regissørene i etterkant. Filmen og dens tematikk er ikke mindre interessant i lys av den nylige tildelingen av Nobels fredspris til forkjempere for ytringsfrihet. Vi tar også turen innom forskjellige former for aktivisme her hjemme, inspirert av dokumentaren Bigger Than Us som portretterer unge aktivister fra hele verden.

Vi ønsker deg velkommen til inspirerende, provoserende og tankevekkende filmer og diskusjoner i Det kritiske rom. For oversikt over filmene som vises og de tilknyttede arrangementene, se under. For videre oversikt over festivalens spennende gjester, ta en titt her.

Arrangementer i Det kritiske rom (DKR):

Relaterte filmer:

Gjester til Det kritiske rom: